fredag 10 januari 2014

Sopgubbar modeller i uppmärksammad annonskampanj

I blogginlägget som jag skrev innan julhelgen berättade jag att vi precis hade lanserat en kampanj med nya skyltar på våra sopbilar.  Kampanjen heter ”Peace, love och avfallshantering”.  Vi kan förstås inte jämställa avfallshantering med fred, men både fred och kärlek är positiva ord och viktigt för oss människor. Likadant är det med avfallshantering och det ville vi visa med den här kampanjen.

Vi är själva nöjda med kampanjen och nu visar det sig att det inte bara är vi själva som gillar den. Kampanjen har nämligen uppmärksammats i många olika medier, som har skrivit om den och visat bilderna. Se länkarna längst ned i blogginlägget.

Ett av våra mål var förstås att bli uppmärksammade och att ”sticka ut” lite i mängden av alla budskap som vi överöses med hela tiden och det har vi i alla fall lyckats med. Det är alltid viktigt att sätta fokus på avfallsfrågan och det försöker vi göra dagligen på många olika sätt.

Det är särskilt roligt att flera av våra ”sopgubbar” har agerat fotomodeller och figurerar som miljöhjältar på bilderna på bilarna. Förr såg man sin sopgubbe oftare, men idag när vi har sidlastare som gör att de inte behöver gå ur bilen och hämta sopkärlen, har ”sopgubben” blivit mer anonym. Med kampanjen synliggör vi dem igen.  Här kan du läsa intervjuer med våra fotomodellande sopgubbar och miljöhjältar.

Det är kul att våra medarbetare får uppmärksamhet i media, men jag hoppas att de inte blir erbjudna några lockande modellkontrakt som gör att de lämnar oss, för nu verkar det som om det är vinterväder på gång och då behöver vi all vår personal för att klara avfallshanteringen.

En sak som jag glömt att kommentera var den statistik från Google som presenterades i media i nyårshelgen. Statistiken visar vad vi söker på internet.  En av listorna innehöll mest ökande ”hur-frågor”. Här kommer frågan ”Hur sopsorterar man” på tredje plats!  Ytterligare ett bevis på att avfalls- och återvinningsfrågor engagerar. Det är roligt att jobba i en bransch i tiden, där man dessutom är med och jobbar för miljön.

Trevlig helg och håll tummarna för att vädret inte blir för ”sopigt”.

/Robert

Kampanjen i media:
Recyclingnet
Miljöaktuellt

Resumé
NynäshamnsPosten
Transport och Logistik
Svensk Åkeritidning
Artikel även införd i pappersupplagan av DN Stockholm

Inga kommentarer: