fredag 6 december 2013

Svårt med sophämtning i snöoväder

Så här såg det ut i snöstormen den 5 december förra året.
 
Igår, den 5 december, var det exakt ett år sedan det stora snöovädret bröt ut här på Södertörn och i stora delar av övriga landet också. Vi minns nog alla hur ovädret lamslog delar av samhället, däribland sophämtningen.
 
Oväder på gång?
Enligt prognoser tidigare i veckan skulle ett liknande oväder komma precis på årsdagen av förra årets elände, men vi klarade oss igår. När jag tittar ut genom mitt kontorsfönster ser jag dock att det verkar blåsa rejält och det är snöblandat regn i luften. I andra delar av landet ser det värre ut och jag förstår vilket jobb det är för många avfallsbolag att klara sitt uppdrag nu när det har fallit mycket snö och snöröjningen kanske inte hinner med.

De flesta i Sverige gillar vita jular och det gör vi på SRV också, men vi önskar att det inte blir för mycket vitt på en gång…

Vi hjälps åt
Vi gör allt vi kan för att utföra vårt jobb i alla lägen och alla väder.  Det går ännu bättre om vi får lite hjälp av våra kunder genom att ta bort snö från kärlen och att skotta runt omkring dem. 

Om det blir oväder och driftstörningar kan ni läsa om dessa på vår hemsida eller på vår Facebooksida. Vi twittrar också om läget. Vårt namn på twitter är @SRVatervinning.

Sopkung känns inte helt bekvämt
Tidigare i veckan kunde ni som bor i Huddinge läsa om min bok ”Smarta Sopor – världens avfallsutmaning och vår chans” i lokaltidningen Mitt i Huddinge (se sidan 28). Kul att de skrev om boken vars innehåll angår oss alla. Avfallsfrågan är angelägen både här på Södertörn, i Sverige och globalt. De växande sopbergen i världen hotar hälsa, natur och klimat.

Rubriken på artikeln i Mitt i Huddinge är ”Sopkung ger sin syn på skräp”.  Det är första gången någon benämner mig kung och jag känner mig inte helt bekväm med det, men jag får väl säga som Magnus Uggla sjunger ”Kung för en dag”.

Ha en skön adventshelg!
/Robert

Inga kommentarer: