fredag 29 november 2013

Tänder adventsljus och förbereder mig för TV-inspelning


Den här veckan har vi haft både MBL-förhandlingar, ledningsgruppsmöte och presidiemöte inför styrelsemötet senare i december. Det är alltid mycket som ska färdigställas innan årsskiftet, bland annat affärsplan och budget för 2014 som ju är avgörande dokument för företagets verksamhet.

På måndag ska jag vara med i en inspelning av TV-programmet ”En bok – en författare”. Jag har blivit inbjuden för att samtala om min bok Smarta Sopor och intervjuaren i programmet är ingen mindre än Birger Schlaug.

Jag är förstås ärad över att ha blivit inbjuden att delta i programmet och det känns bra att få chansen att sprida det viktiga budskapet om våra avfallsutmaningar i Sverige och världen. Lite spänd kan jag erkänna att jag är, men jag ska ägna en del av helgen åt att förbereda mig. När programmet sänds vet vi inte ännu, men det återkommer jag till.

Veckorna rusar fram och snart är det jul. Om någon möjligen har förträngt detta faktum, så blir de nog medvetna om det i helgen då det är första advent. Här på kontoret har det pyntats idag och det står julblommor på borden och adventljusstakar i fönstren. Det fick mig att fundera lite på traditionen med adventsljusstakar.

Seden med adventsljusstakarna med fyra stearinljus kom till Sverige under 1800-talets slut och blev vanlig under 1920- och 30-talen. Och världens första elektriska adventsljusstake tillverkades faktiskt av svensken Oskar Andersson 1934. Vad bra det är att Google finns!

Jag önskar alla mina läsare en trevlig första adventshelg!

Robert

Inga kommentarer: