fredag 20 december 2013

Peace, love och avfallshantering - på våra sopbilar

Klicka här för att träffa några av våra miljöhjältar!



Nu är det bara 11 dagar kvar av 2013 och det är dags att summera det gångna året.  Som de flesta år har det varit både toppar och dalar. När det gäller jobbet präglades första halvåret av intensivt opinionsarbete kring avfallsutredningen som lämnades till Lena Ek i slutet av förra året. Sedan väntade vi på avfallspropositionen som skulle lämnas innan riksdagens sommaruppehåll,  men vi har fått vänta förgäves. Ryktena säger att det kommer någon slags kretsloppsproposition i början av året och det ska bli spännande att se vad den innehåller, även om jag gissar att det bara ”bidde en liten tummetott”. Vi lär få anledning att återkomma till detta.

Biogasanläggning
En annan betydande händelse är att vi har jobbat fram ett avtal tillsammans med Scandinavian Biogas Fuel för att de ska bygga en biogasanläggning på vår återvinningsanläggning Sofielund. I veckan blev det klart att alla våra fem ägarkommuners fullmäktige godkänt de avtal som möjliggör att anläggningen kan byggas. Tack till våra kloka kommunpolitiker! Det är en efterlängtad anläggning som på sikt möjliggör vår vision att Södertörnsborna ska kunna köra sina bilar på biogas från sitt eget utsorterade matavfall.

Min första bok
Något som varit lite speciellt för mig själv i år är att jag har skrivit en bok. Jag hade tänkt på det en tid och efter att ha läst igenom alla debattartiklar och andra inlägg som jag skrivit under de senaste åren, insåg jag att det fanns mycket material för en bok. Dessutom hade jag ytterligare idéer på vad som kan göras för att utveckla avfalls- och återvinningsbranschen både till fördel för branschen, den enskilde kommuninvånaren och  miljön förstås. Jag vill gärna dela med mig av erfarenheter, idéer och synpunkter och nu har boken Smarta Sopor kommit ut i handeln. Det känns kul!

Tuff konkurrens
Konkurrensen i branschen i samverkan med sämre konjunkturläge, har gjort att vi har haft ett tufft ekonomiskt läge det här året. I det senaste månadsbokslutet kan vi dock se att siffrorna är bättre och nu har det vänt för oss.  För det vill jag rikta ett tack till alla SRVs medarbetare som alltid har en hög kostnadsmedvetenhet, men som nu också har bidragit till det förbättrade resultatet genom att arbeta intensivt med besparingsåtgärder.  Man brukar säga ”många bäckar små kan bilda en hel å” och det har vi tillsammans gjort åstadkommit nu.

Trist med grå jul, men bra för sophämtning
Fortfarande ingen snö. Trist med en grå jul, men ur arbetsmässig aspekt är jag glad att det är en grå jul utan halka och snö. Då kan vi hämta avfallet utan problem och nu i julhelgerna är det förstås extra viktigt, eftersom avfallsmängderna blir större under julen.

Nu är det bara några dagar kvar till jul och jag vet att det är många som stressar och jagar för att hinna köpa julklappar och inhandla maten till julbordet.  Kan ju låta jobbigt, men vad som självklart är mycket värre är att inte ha några pengar alls att köpa klappar och mat för. Önskeläget är ju att ingen skulle behöva vara i den situationen, men så är det tyvärr inte. 

Många bryr sig om andra
Den här månaden har jag dock noterat att det finns mängder av fantastiska initiativ som alla handlar om att hjälpa andra människor som har det svårt. Det är insamling av julklappar till hemlösa, presentkort till barnfamiljer i svåra situationer, mat till hungriga medmänniskor, anordnande av julfirande för ensamma med mera. Flera av eldsjälarna bakom detta finns faktiskt i SRVs ägarkommuner och jag gläder mig åt att det finns medkänsla och vilja att hjälpa varandra. 

Peace, love och avfallshantering
Jag kommer att jobba alla vanliga arbetsdagar i jul- och nyårsveckorna för att lite senare kanske åka på en kortare semester. Några som däremot inte är lediga är våra chaufförer som hämtar sopor alla vardagar i veckorna oavsett färg på dagen. Alltså kommer våra sopbilar att hämta sopor både julafton, juldagen, annandagen, nyårsafton och nyårsdagen. 

Vi kallar gärna våra ”sopgubbar” för miljöhjältar. Miljöhjältar i ett miljöföretag. Det här har vi tagit fasta på i den kampanj som nu pryder våra sopbilar. Kampanjen heter ”Peace Love och avfallshantering”. Fred och kärlek är något gott och positivt och så är det även med avfallshantering. Kolla in våra bilar när de hämtar era sopor i helgerna!


God jul och gott nytt år!
/Robert

Inga kommentarer: