fredag 4 oktober 2013

Ny bok: Smarta sopor - världens avfallsutmaning och vår chans

”Världens välstånd växer och sprids. Det gör också sopbergen, som hotar hälsa, natur, klimat och fortsatta framsteg. Sverige har visat att omställning från evig deponi till återvinning är möjlig, men utvecklingen står still sedan tio år. Export av hållbara lösningar har misslyckats. Sveriges import av avfall som bränns upp ökar istället. Därmed slipper andra återvinna eller – ännu värre – kan fortsätta tillverka alltmer som kastas bort. ”

Den här texten är tagen från presentationen av den bok som jag har skrivit och som är på väg från tryckeriet ut till handeln. Boken heter ”Smarta Sopor – världens avfallsutmaning och vår chans”.

Med de förutsättningar som beskrivs i citatet är det inte svårt att förstå att vi behöver agera. Själv har jag tidigare debatterat kring avfallsfrågan i både debattartiklar och paneldebatter, i intervjuer, i min blogg och på twitter. Det finns mycket att säga och nu har jag samlat mina tankar och tyckanden i en debattbok.

I boken framhåller jag att politikerna måste våga stå emot särintressen och slöseri. Det är stora pengar och ännu större värden som står på spel. Jag menar också att ny teknik och smarta tjänster kan göra sophanteringen enklare för både hushåll och företag.

Jag har inte skrivit någon bok tidigare och det kändes som en både spännande och kul utmaning att anta. Nu är den klar och jag kan konstatera att det var både spännande och kul, men jag hade nog inte trott att det skulle vara så tidskrävande. Jag har levt med bokproduktionen i ett år och den har växt fram sakta vid sidan av mitt arbete.

Det känns skönt att bokgraviditeten är avslutad och att jag har nedkommit med ett bidrag till den viktiga debatten om världens avfall, som verkligen berör oss alla. Med boken vill jag sätta fart på debatten för vi kan inte vänta med att handla. Det handlar om vår miljö och vår framtid.

Boken kommer ut den 15 oktober, men kan redan nu beställas på flera boksajter som Bokus, Adlibris, Bokia och CDON. Alla anställda på SRV och styrelsens ledamöter kommer givetvis att få ett eget exemplar av boken som ju är en SRV-bok.

ÅVC-dag på söndag
Det ska bli fint väder i helgen och det är säkert många som ägnar sig åt att iordningställa trädgården inför vintern. Lite rensning i förrådet blir det kanske också och då behöver man ju göra sig av med en del bråte. Och det gör man förstås på våra återvinningscentraler (ÅVC). Soliga helger i oktober brukar ÅVC:erna vara välbesökta. Totalt har vi faktiskt nästan en halv miljon besökare varje år på våra ÅVC:er.

Återvinningscentralerna är en mötesplats för många, framförallt är det en bra plats för oss på SRV att möta våra kunder. En söndag i april var vi därför ute på ÅVC:erna i Skyttbrink, Jordbro och Flemingsberg och bjöd på kaffe, dricka och goda kakor från Delicato, som är en av SRVs allra äldsta kunder.

Då träffade vi ett par tusen kunder och utöver att bjuda på fika fick vi tillfälle att diskutera och svara på frågor. Nu gör vi om det. Den här gången finns vi på ÅVC:erna i Salem och Nynäshamn nu på söndag den 6 oktober från kl 10.30 och tills kaffet är slut.

Välkomna!
/Robert

Inga kommentarer: