torsdag 31 oktober 2013

Knäoperation, 101-årig bloggare och allhelgonahelg

Idag är det precis en vecka sedan jag vaknade upp ur narkosen efter en omfattande transplantationskirurgi av mitt trasiga knä.  Det var i påskas som jag ramlade i skidbacken, vilket tyvärr ledde till att mitt knä gick sönder ordentligt och därför behövde lagas.

Jag har kommit hem från sjukhuset och mår ganska bra, men att ha ett nyopererat knä medför förstås en del problem i vardagen.  Jag kan till exempel inte köra bil och jag tar mig inte fram obehindrat heller. Nattsömnen är det lite si och så med, men prata kan jag fortfarande och blogga går också bra. 

Om inte den aktningsvärda åldern av 101 år hindrar Dagny från att blogga, ska väl inte jag klaga på ett knä. Såg ni den fantastiska Dagny på TV häromdagen? Hon är Sveriges äldsta bloggare. Hon firade sin 50-årsdag samma år som jag föddes… Ja, med det i åtanke är det inte så konstigt att jag som vd känner en viss press att hänga med i de sociala medierna. Man vill ju inte bli frånsprungen av en 101-åring. 

Jag har läst Dagnys blogg som handlar om allt man kan tänka sig i en 101-årings vardag. Hon kåserar kring företeelser i både dåtid och nutid och vi har mycket att lära. Till min glädje kunde jag konstatera att hon även har skrivit flera inlägg om sådant som har med vår bransch att göra. 

101-åring bloggar om matavfall
I ett inlägg skriver Dagny om sopnedkast förr och nu och hon konstaterar att ”Ett är i alla fall säkert. Det är bra för miljön att sopsortera”.  I ett annat blogginlägg skriver hon om bäst-före-datum på mat och hur vi i nutiden har tappat förmågan att själva bedöma om maten är ätlig eller inte. Det gäller att lukta och smaka på maten.  Som avslutning på inlägget skriver Dagny att ”Till sist vill jag påpeka att ju mindre man slänger ju mindre blir sopberget och det är bra för miljön och för ekonomin också.”.

Vi håller med Dagny. Det bästa är att se till att köpa in och använda maten på så sätt det blir så lite matavfall som möjligt. Men det matavfall som ändå uppkommer kan man ju med fördel återvinna.

Beslut om biogasanläggning på gång
Vi på SRV samlar in matavfall från både hushåll och verksamheter. Vi har egen modern förbehandlingsanläggning för matavfall, där vi behandlar matavfallet till en så kallad slurry som är råvaran vid biogasframställning. Snart hoppas vi också att spaden sätts i jorden bredvid vår anläggning, där en biogasanläggning ska byggas. Vi har under en tid förhandlat med Scandinavian Biogas och vi är överens om ett affärsupplägg som nu ska godkännas av våra ägarkommuner.

Om biogas kan man säga mycket och det tänker jag göra i nästa blogginlägg där jag även vill introducera en riktig eldsjäl, nämligen läkaren och tillika Biogasakademins ordförande, Jan Rapp.

En tanke till dem som inte är med oss
Slutligen vill jag uppmärksamma Allhelgonahelgen som är i antågande. Vi har väl alla någon som vi skänker en varm tanke den här helgen. Många ljus tänds på kyrkogårdar runt om i hela Sverige för att hedra dem som tyvärr inte är med oss längre.  Jag brukar inte läsa dikter, men häromdagen såg jag den här som jag gärna delar med mig av inför den här speciella helgen.

”När en blomma bryts av i sin vackraste blom,
då blir marken så trist och så fruktansvärt tom.
Men kanske ändå att det någonstans finns
en äng eller undangömd skreva,
dit blommor som brutits för tidigt får komma
och fortsätta andas och dofta och blomma och leva."


/Robert

1 kommentar:

Mörk sa...

101 åringen Dagny en fin förebild, värd att nämnas många gånger.
Den avslutande dikten så fin och gör döden och saknaden lättare att tänka på. Hoppas ditt knä läker fint och att du snart är på banan igen.
Birgitta