tisdag 22 oktober 2013

Avfallshantering i andra länder

I de senaste blogginläggen har det handlat mycket om utgivningen av min bok ”Smarta Sopor – världens avfallsutmaning och vår chans”.  Den här veckan ska jag inte ägna bloggen åt detta, annat än att jag kan meddela att boken börjar få uppmärksamhet på olika håll. Vad det blir av det återkommer jag till framöver. 

Avfallshantering – en global fråga
Även om jag inte tänker skriva mer om själva bokutgivningen, så är det ofrånkomligt att beröra innehållet i boken, eftersom den handlar om avfall och återvinning som är det jag ägnar en stor del av min vakna tid åt. Avfallshantering är ju ingen isolerad regional fråga för oss här på Södertörn eller i Sverige. Precis som det mesta nuförtiden är det en global angelägenhet. Därför är det förstås bra att vidga vyerna och se på hur det fungerar på andra platser i Sverige och världen och det vet jag att många av oss på SRV gör.

Utblick i avfallsvärlden
Det händer att medarbetare som har varit på resor i andra städer eller länder kommer till mig och berättar om hur avfallshanteringen fungerar på den orten de har besökt. Nu när de flesta har kameran med sig i mobilen är det ju också enkelt att ta bilder på sådant som har med sopor att göra.

Den minnesstarke läsaren kanske minns att jag till exempel under förra sommaren var ute och åkte sopbil under min semestervecka i Turkiet eller att jag såg på olika möjligheter till inlämning av farligt avfall när jag var på sportlov i Björnrike i Härjedalen.

Nu i veckan kom SRVs planeringssekreterare Eva Lundgren hem från en resa till Ljubljana som är Sloveniens huvudstad.  Där bor det ca 280 000 människor, alltså något färre än i våra fem ägarkommuner, där vi hanterar avfall från 300 000 människor.

Draken är Ljubljanas Reture.
Ljubljanas symbol för staden är en drake och den fungerar även som motsvarigheten till SRVs maskot Reture. Du ser sop- och städdraken på ett foto härintill. I staden fanns många affischer där draken informerade om avfallshantering.

Välordnade sopor i Ljubljana

Eva berättade för mig att det verkade välordnat i Ljubljana när det gäller avfallshanteringen, i alla fall vad hon kunde se. Förutom traditionella gröna och bruna sopkärl, fanns det bra och moderna behållare runt om i staden för lämning av både matavfall, restavfall och förpackningar. Ni ser behållarna på bilderna längst ner i blogginlägget. Inte nog med att behållarna är rena, fina och har tydliga dekaler, det är inte heller något skräp bredvid behållarna.

Eva berättade att det krävdes passerkort till de behållare som var skyltade med restavfall och matavfall, men att de andra behållarna användes av både privatpersoner och butiksinnehavare.
 
Fastighetsnära insamling i USA
Återvinningskärl vid Golden Gate Bridge i San Fransisco
En annan medarbetare, SRVs kommunikationschef Maria Bäckbom, var i Kalifornien i somras och hon kom också hem med bilder på olika sopkärl. 

I USA har ju varje villahushåll ett sopkärl för vanligt restavfall och ett kärl för förpackningar och visst annat grovavfall, alltså fastighetsnära insamling som jag brukar prata om. De boende behöver inte åka iväg för att göra sig av med mindre avfall utan allt hämtas direkt vid bostaden.  Det kräver förhållandevis stora resurser för sortering av avfallet, men det är praktiskt och gör det lätt för den enskilde att göra rätt.

I Kaliforniens städer fanns det särskilda papperskorgar överallt för flaskor i glas och plast. Det fanns också återvinningsstationer på allmänna platser och en av fraktionerna var organiskt avfall.

Vi ser både bakåt och framåt
Nu väntar två dagar med stillasittande arbete, eftersom vi har både ledningsgruppsmöte och styrelsemöte. Innehållsrika möten, där en hel del som avhandlas har koppling till 2014 års verksamhet. Det känns att vi är inne i årets sista kvartal, då det handlar om att både titta bakåt och reflektera och att ta lärdom och planera nästa års verksamhet.

Ha en fortsatt bra vecka! /Robert

Avfallshantering i Ljubljana i Slovenien.

Inga kommentarer: