måndag 16 september 2013

Träningsprogram och kvartersnära återvinningscentraler

Så var det en ny vecka igen. Man har verkligen vant sig vid att vakna till vackert väder, men idag var första morgonen som det kändes som höst. Det var mörkt och regnet fullkomligen vräkte ner. Det tog dock inte många timmar innan det sprack upp och solen tittade fram.

Träning på SRV
Just idag börjar vi en alldeles speciell intern aktivitet här på SRV. Alla medarbetare får chans att vara med i ett dagligt träningsprogram som heter ”15 med Paolo”. Det är Paolo Roberto (före detta proffsboxare, programledare, skådespelare, författare, föreläsare och TV-kock) som har utformat träningsprogrammet som alla kan vara med i efter egen förmåga. Alla medarbetare som vill vara med är uppdelade i olika lag och det finns förstås ett visst mått av tävling i det hela, även om huvudsyftet är att var och en ska komma igång med att träna.


Jag och Paolo vid invägningen inför kvällens match...
Det är företagets Hälsogrupp som har arrangerat den här hälsofrämjande aktiviteten och startskottet gick i förra veckan då Paolo Roberto kom och föreläste för oss.  Jag var på föreläsningen och Paolo var både rolig, informativ,  inspirerande och lite provocerande. Vi fick både många goda skratt och en hel del tankeväckande fakta, till exempel att medelsvensken endast lägger 14 minuter om dagen på matlagning.
Tyvärr kommer jag själv inte att kunna delta fullt ut i träningsprogrammet ”15 med Paolo”. Detta eftersom jag fortfarande lider av sviterna efter mitt fall i skidbacken i påskas. Knäet är inte vad det ska vara och jag väntar nu på en operation. Jag tränar efter min förmåga och den energi jag får över kan jag ju lägga på att peppa er andra.

Renova varslar
Vi har ju pratat en del om den lite ansträngda ekonomiska situationen som vi har på SRV just nu. Vi kan konstatera att vi inte är ensamma om att känna av den pågående lågkonjunkturen och den ökade konkurrensen. I veckan som gick kunde vi läsa att Renova varslar 96 anställda om uppsägning! Varslet gäller både kollektivanställda och tjänstemän och anledningen till varslet är just lågkonjunktur och ökad konkurrens.

Jag vill gärna poängtera att något som detta INTE är aktuellt för SRV. Renova har en helt annan situation än vi, bland annat har deras ägare (elva kommuner) valt att konkurrensutsätta sitt eget bolag och bolaget har förlorat upphandlingar. För oss på SRV ser det ut på ett annat sätt. Vi har tilldelats tjänstekoncessioner i de fem ägarkommunerna, vilket innebär att vi utför renhållningstjänsterna å kommunens vägnar och fakturerar fastighetsinnehavare och andra kunder direkt.

Själva jobbar vi nu med att se över våra omkostnader, hitta smarta och effektiva sätt att jobba samtidigt som vi lägger kraft på att sälja in fler tjänster till både befintliga och nya kunder.

Kvartersnära ÅVC:er
En av våra paroller på SRV är att ”Det ska vara lätt att göra rätt”. Tyvärr är det ju inte alltid helt lätt att göra sig av med annat avfall än det man kastar i sitt sopkärl eller matavfallskärl, i alla fall inte om man saknar bil.  I det senaste numret av tidningen ”Recycling och Miljöteknik” läste jag att det i Oslo och Köpenhamn finns en ny sorts återvinningscentraler som kallas för kvartersnära återvinningscentraler. Där skulle kommuninvånare kunna göra sig av med grovavfall och farligt avfall samtidigt som de skulle kunna lämna saker till återanvändning eller själva köpa begagnat. Det låter intressant. Läs mer här!

Ha en bra vecka! /Robert

Inga kommentarer: