måndag 13 maj 2013

Intensiv arbetsvecka som slutade med brand

Förra veckan var en ovanligt intensiv för mig och många av mina kollegor.  Jag avslutade veckan med ett bra möte om avfallshämtningen i skärgården inför sommarsäsongen med våra entreprenörer. Veckan innehöll också besök i Göteborg och organisationsutveckling.

Efter den här hektiska veckan såg jag fram emot en lugn fredagkväll i ett sommarljumt Sundbyberg, men så blev det inte. Vid kl 19 gick larmet på vår återvinningsanläggning Sofielund, då en stor brand hade utbrutit i bränslelagret. Tillsammans med Peder Doverborg, som är affärsområdeschef för Återvinna, tog jag mig ut till anläggningen på kvällen. Räddningstjänsten var på plats och det var ingen liten brand. Jag kunde med egna ögon konstatera att det brann på tre olika platser, vilket gör att man blir fundersam om det eventuellt kan ligga ett brott bakom branden. Det får brand- och polisutredningen utvisa. 

Brandkåren fanns på plats till på lördagen, men efter det fick vi själva sköta släckningsarbetet. Vindarna har legat på hårt och jag såg på ABC-nyheterna att röklukten hade spridit sig ända in till Stockholm. Det lär ta ytterligare några dagar innan branden är helt släckt. Vi har haft personal på plats dygnet runt för att skapa förutsättningar för att vi skulle kunna hålla öppet som vanligt direkt i morse. Det lyckades bra. Ett stort tack till alla inblandade som har ägnat helgen åt brandbekämpning och kontakter med räddningstjänsten och media.

Under veckan har diskussionen om de framtida reglerna  för insamlingen av hushållsavfallet fortsatt både i tidningar och i sociala medier.  På Svenska Dagbladet debattsida Brännpunkt skrev Avfall Sveriges moderata ordförande Peter Danielsson från Helsingborg tillsammans med styrelseledamöter från Centerpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna en bra debattartikel om bristerna i producentansvarssystemet och varför ett sammanhållet  kommunalt insamlingssystem skulle öka materialåtervinningen och minska förpackningsmängderna.

Som ni som följer bloggen vet stödjer SRV återvinning Avfall Sveriges linje och jag hoppas att den politiska enigheten om behovet av rationell avfallshantering som finns i Avfall Sveriges styrelse också skulle finnas i regeringen. Men tyvärr är nog Avfall Sverige för sent ute. Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI) och Återvinningsindustrierna (ÅI) har av allt att döma, åtminstone för närvarande,  lyckats övertyga regeringen att inte införa Avfallsutredningens förslag om enkel och rationell insamling av allt hushållsavfall.

Jag har försökt delta i diskussionen på Twitter och har debatterat en hel del med FTI och deras kommunikationschef Annica Dahlberg. Diskussionen har varit spänstig och intressant, även om vi har väldigt olika syn på hur insamling och återvinning ska organiseras. Twitter är ett väldigt bra forum för diskussion, men jag har haft lite svårt att kombinera arbetet med snabba kommentarer så det har blivit en del inlägg på sena kvällar.

Nu hoppas jag på en bra vecka utan alltför stora överraskningar.

/Robert

Inga kommentarer: