fredag 3 maj 2013

En vd:s funderingar kring omsättning och kvartalsbokslut

Ikväll ska jag på Bruce Springsteens konsert.
I valborgshelgen har jag funderat lite kring SRV återvinnings första kvartal. Det är inte det bästa kvartalsbokslutet vi har haft, men om vi sätter det i relation till hur det ser ut i omvärlden - både i branschen, i Sverige och i världen - är det ett helt godkänt resultat. 
Vår omsättning når inte upp till omsättning i budget, men fortfarande ökar vi jämfört med förra året. Det går faktiskt bra för oss om man jämför med konkurrenter och om man jämför med övriga företag i Sverige. Men självklart är jag inte nöjd. Vi jobbar vidare för att skapa nya affärer. Vi gör det i en bransch med allt större konkurrens om uppdragen och med en större prispress än tidigare.

Det finns flera förklaringar till vår minskade omsättning. En är att metallpriserna har sjunkit rejält det senaste året. Vi har också haft en lång, kall och snöig vinter, vilket ställde till problem med hämtning av avfall, bland annat beroende på att snöröjningen tidvis var bristfällig. Det innebar att vi fick hyra in flera chaufförer och bilar och att vi fick ökade reparationskostnader på bilarna. Den långa vintern har dessutom inneburit minskade avfallsmängder från både hushållskunder och företagskunder. Det lämnas helt enkelt inte lika mycket avfall under kalla och snöiga vintrar. Så har det alltid varit, säger de som har varit i branschen länge.

Glädjande nog ser vi att avfallsmängderna som kommer till oss och som vi hämtar hos kund ökade drastiskt i april när våren äntligen verkar vara här på riktigt. Förra helgen slog vi rekord i antalet besök på våra nio återvinningscentraler (8400 besök) och på återvinningsanläggningen Sofielund vid Gladö Kvarn rasar antalet invägda ton avfall in med samma fart som vintern rasar ut.

Ikväll ska jag koppla av en stund från kvartalsbokslut och avfallsmängder. Jag har nämligen lyckats få biljetter till Bruce Springsteen som spelar på Friends Arena. Det ser jag fram emot.  En Brucekonsert brukar ge energi som räcker länge, så på måndag är jag laddad för att ta mig an en ny arbetsvecka.

Trevlig helg!
/Robert

Inga kommentarer: