torsdag 23 maj 2013

Fullspäckad vecka i avfallets och återvinningens tjänst

I  förra veckan var vår ekonomichef och vice vd på semester och då passade jag på att göra en liten fordonsinvestering för SRV. På bilden här bredvid ser ni kontraktsskrivandet på den nya finbilen… nä, jag skämtar förstås!

Sanningen bakom bilden är att jag av mina barn fick en åktur med en Ferrari i 50-årspresent. Jag har nästan hunnit fylla 51 innan jag hann utnyttja presenten, men i helgen blev det av och det var en speciell upplevelse. Med anledning av att det var pingst förra helgen skrev jag ju lite i förra veckans blogginlägg om att hänryckas och det här var en av helgens hänryckningar.  Helgen bjöd på ytterligare en hänryckning, nämligen VM-finalen i hockey mellan Sverige och Finland. Det var njutningsfulla timmar som slutade på allra bästa sätt för Sverige. Som före detta generalsekreterare för Svenska Ishockeyförbundet är det ju självklart så att mitt hjärta klappar lite extra för hockeyn! På grund av en fulltecknad kalender hade jag inte tillfälle att delta i firandet av landslaget i Kungsträdgården, men det blev ju inte precis tomt utan mig för det fanns tusentals stolta svenskar på plats.

Den här veckan har bjudit på både ledningsgruppsmöte och idag även bolagsstämma och styrelsemöte. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret och allt annat gick också som det skulle. En ny ordförande för det kommande året valdes och det blev som väntat Sven Gustafsson (M) i Haninge.

På bolagsstämman delades förstås årsredovisningen ut. I år har vi tagit ett nytt grepp kring den, vilket innebär att halva trycksaken är själva sifferdelen av årsredovisningen tillsammans med ett VD-ord och den andra halvan är ett magasin med reportage kring SRVs verksamhet, t ex förbehandlingsanläggningen och matavfallssortering, kundreportage, intervju med VD, notiser från händelser 2012.  Vi gör förändringen för att öka användningsområdet på årsredovisningen som nu på även kan fungera som kundtidning. På måndag lägger vi ut den på vår hemsida, så då kan ni läsa den där.

Tidigare i veckan fick jag förresten en debattartikel publicerad på Dagens Samhälles webbplats. Den handlade om turerna kring avfallsutredningen och lobbyarbetet kring den. Ni kan ni läsa den här.

Och nästa vecka är det dags för Avfall Sveriges årsmöte som hålls i Växjö detta år. Förutom ett digert program består givetvis nöjet och nyttan av årsmötena av alla de kontakter man får tillfälle att skapa. Både nya och gamla bransch- och kommunkollegor finns på plats.

Det är inte svårt att gissa att det kommer att pratas och spekuleras en hel del om varför ingen proposition på avfallsutredningen kom nu i vår. Själv är jag mycket tveksam till om det överhuvudtaget kommer någon proposition i höst. Jag hoppas att jag har fel, men jag tror tyvärr inte det. Rapport från Avfall Sverige kommer i nästa veckas blogginlägg.

/Robert


Inga kommentarer: