fredag 22 mars 2013

Miljöfrågan viktig dimension för hållbar stadsutveckling

Shanghai i ständig utveckling.
I mitt förra blogginlägg skrev jag om att jag tagit del av intressant läsning om hållbar stadsutveckling. Det är här ett ämne som intresserar mig mycket och under min tid som stadsdirektör i Sundbyberg hade jag förmånen att få jobba en hel del med stadsplanering och byggfrågor. Hållbar stadsutveckling är en framtidsfråga och en förutsättning för tillväxt. Hållbarhets­perspektivet rymmer tre dimensioner; den finansiella, den sociala och den miljömässiga. Det är ingen dimension som är viktigare än den andra utan de går i varandra och samspelar och förstärker den totala hållbarheten. Sedan kan jag ju inte sticka under stol med att säga att på den stol jag sitter idag, som vd på ett avfalls- och återvinningsföretag, intresserar jag mig lite extra för den miljömässiga dimensionen.

Urbanisering skapar både utmaningar och möjligheter
Som jag skrivit tidigare räknar man med att 700 miljoner människor i hela världen kommer att flytta från landsbygd till städer under de kommande 10 åren. Det här innebär enorma utmaningar, inte minst inom miljö, där energi, vatten och avfallshantering är viktiga områden. All mänsklig verksamhet producerar avfall som måste tas om hand, och kraven för insamlingen skärps i takt med att insikten om hur ömtålig vår jord är. Urbaniseringen skapar allt större förväntningar på till exempel ren luft, rent vatten och fungerande infrastruktur. Det finns alltså mycket att ta tag i och man kan nog säga att miljöproblemen, förutom att vara en stor och livsavgörande utmaning, även är en av vår tids största affärsmöjligheter. Till exempel tror jag att avfallshantering kommer att gå från en bransch som varit sedd som ett nödvändigt ont till att bli bland det mest intressanta och lönsamma man kan hålla på med. Vår bransch är i ständig och nödvändig utveckling. Det känns bra att vara en del i utvecklingen av hållbar stadsutveckling.

Statens stöd till biogas fortfarande för svagt
I veckan har vi kunnat läsa att regeringen föreslår krav på mer biodrivmedel i bensin och diesel för att hjälpa Sverige att bryta fossilberoendet. I samma promemoria från Näringsdepartementet föreslås också att skattebefrielsen för biogas och E85 ska finnas kvar även efter 2013. Det här är bra, men det är inte tillräckligt! Med rätt stöd från staten skulle biogasutvecklingen gå snabbare och bli mer effektiv, vilket skulle gynna såväl den enskilde medborgaren som tillväxten och miljön. Det här är något jag har argumenterat för i åtskilliga debattartiklar de senaste åren. Och jag är inte ensam i min åsikt om att regeringen kan göra mer. Igår läste jag till exempel ett bra debattinlägg på webbsajten Second Opinion Energi, där Jönköping Energis vd Håkan Stigmarker skriver om att statens stöd till biogas är för svagt. Han anger en rad exempel på vad som hindrar utvecklingen och han sammanfattar det stundande läget med att: ”När vindkraften har medvind i stödet från staten har biogasen motvind.” Jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Ni kan läsa artikeln i sin helhet här.

Earth Hour
Slutligen vill jag påminna om att imorgon, lördag den 23 mars, är det Earth Hour som är Världsnaturfondens globala klimatkampanj. Syftet med Earth Hour är att skicka en signal till makthavare om att ta klimatförändringarna på allvar, och för att uppmärksamma och skapa ett engagemang i frågan. I våra fem ägarkommuner uppmärksammas och firas Earth Hour på olika sätt och vi på SRV är med och stödjer flera av arrangemangen.

Ha en riktigt skön helg och glöm inte att släcka ljuset imorgon kl 20.30-21.30.
//Robert

Inga kommentarer: