lördag 23 februari 2013

Många matavfallssorterare blir snart fler

Redan fredag! Veckorna går fort och dagarna är innehållsrika, men det är tyvärr sällan man hinner göra allt man har planerat. Jag känner mig i alla fall nöjd med den här veckan som bland annat bjudit på heldagsmöte med vår engagerade ledningsgrupp, träff med  Nynäshamns kommunstyrelse och frukostmöte med personalen. På frukostmötena framträder olika medarbetare och berättar om aktuella och intressanta frågor och projekt i vår verksamhet. Idag fick vi bland annat höra om en amycket stor och viktig investering för oss, nämligen en ny tvätthallsslamanläggning på vår anläggning för farligt avfall. 

Vi fick också hör hur det går i våra projekt med matavfallssortering hos hushållen och Sorterahemma. Nästa vecka får alla villahushåll i Salems kommun erbjudande från oss om att välja att börja sortera ut sitt matavfall. Villahushållen i Huddinge, Botkyrka och Haninge fick erbjudandet redan förra året och av dessa är det redan 51 procent som har valt att sortera ut sitt matavfall.

Nästa kommun på tur är Nynäshamn, där villahushållen kommer att få ett erbjudande i maj om att börja sortera ut sitt matavfall.  Under förra helgen deltog SRV som utställare på Nynäs Expo och då visade det sig att många av besökarna var mycket intresserade av matavfallssortering. Påfallande många var också intresserade av att sortera ut förpackningar, glas, metall och tidningar med hjälp av vår tjänst Sorterahemma.  Det känns bra att våra tjänster är efterfrågade.

Hur insamling av just förpackningar ska fungera i kommunerna i framtiden är ju en del i regeringens avfallsutredning som jag har skrivit om mycket under det senaste året. Det aktuella läget vad gäller avfallsutredningen är att alla inlämnade remisser på utredningen, inklusive vår egen, nu gås igenom. En proposition ska skrivas och läggas fram till riksdagen innan riksdagens sommaruppehåll. Däremot kommer inga beslut att tas förrän efter riksdagens öppnande i höst. Vi får alltså hålla oss till tåls tills dess.
Något annat som vi också får hålla oss till tåls med är vårens ankomst.  Idag är det minusgrader igen, men helt hopplöst är det inte för enligt prognosen ska det bli sol i helgen här ute på Södertörn där jag just nu befinner mig. Snart ska jag förflytta mig hem till Sundbyberg och jag hoppas att solen kommer att skina även där.

Trevlig helg!/Robert

Inga kommentarer: