tisdag 19 februari 2013

Hästkött och farligt avfall

Nu var det mer än en vecka sedan jag tog mig tid att skriva ett inlägg till bloggen. Det beror inte alls på att det har varit en händelsefattig vecka utan snarare tvärtom. Det finns mycket man kan reagera på även om allt inte handlar om avfall och återvinning.

Hästar i fokus
I fokus förra veckan var förstås hästar i fokus, eller i alla fall hästkött. Personligen är jag en riktig köttätare (ja, jag vet att jag egentligen borde äta mer vegetariskt, både av hälsoskäl och miljöskäl) och jag kanske inte tycker att det är jättehemskt att äta just häst. Däremot tycker jag inte om att bli lurad och jag vill veta vad jag äter.
Fusk upprör
Och riktigt upprörd blir jag över det fusk som förekommer i livsmedelsbranschen. Det här är ju inte första gången och skälet till fusket är förstås pengar. Det är någon som tjänar på att mala ner häst i lasagnen och marknadsföra det som nötkött. Att det sedan är oetiskt bryr sig inte personerna bakom fusket om.  Nu har vi kanske fått svar på var alla överblivna hästar som tidigare fanns i jordbruket i vissa länder har tagit vägen. Men det finns mycket annat som man också kan undra vart det tar vägen, till exempel 2 000 ton farligt avfall från byggbranschen varje år!
Farligt avfall försvinner
Varje år produceras 9,4 miljoner ton avfall i byggbranschen. Det är mer än någon annan näringsgren, bortsett från gruvsektorn. Man räknar med att 650 000 ton av den totala mängden byggavfall är farligt avfall. Det mesta av det här avfallet tas om hand på rätt sätt, men sedan finns det sådant som vi inte vet vart det tar vägen, till exempel 2 000 ton farligt avfall. Här, precis som i fallet med hästköttet, handlar det troligen om fusk. Avfallshandläggare på Naturvårdsverket tror att bland annat mindre rivningsföretag dumpar sitt farliga avfall på otillåtna platser och vi vet att en hel del farligt avfall exporteras illegalt till Östeuropa och Afrika.
Oriktig hantering av avfall skördar liv
2000 ton av 650 000 ton låter kanske inte mycket, men det är ju just farligt avfall vi talar om och sådant avfall kan göra stor skada om det inte tas om hand på rätt sätt.  Jag läste en notis i tidningen häromdagen om att antalet cancerfall runt Neapel är betydligt högre än i andra områden i Italien. Forskare har helt enkelt kopplat cancerfallen till olaglig sophantering, där giftigt avfall dumpats intill lantbruksområden eller eldats öppet. Flera hundratusen människor i den här regionen har blivit utsatta för giftiga föroreningar i många år.
Ordning och reda kostar
Det är därför det är så viktigt med ordning och reda i avfalls- och återvinningsbranschen. Det är därför vår verksamhet regleras av såväl kommunala beslut och EU-lagstiftning som svenska miljöbalken och Naturvårdsverkets föreskrifter. Riktig hantering av avfall kostar, precis som riktig hantering av livsmedel. Och så ska det vara.

PS. Huddinge kommun har tagit beslut om att samordna sina varutransporter. På det sättet räknar de med att kunna halvera sina utsläpp av koldioxid och skapa en mer hållbar livsmiljö. Bra beslut Huddinge kommun! Ds

 

 

Inga kommentarer: