fredag 1 mars 2013

Inte alltid lätt att göra rätt med sopor


Den här veckan är jag i Björnrike i Härjedalen på sportlov.  Det är härligt med sol, snö och skidåkning, men jag måste erkänna att jag inte helt kan koppla bort tankarna från avfalls- och återvinningsfrågor. 

Bland det första som mötte mig när jag kom fram till stugområdet var sopor. Fina, röda sopbehållare, så kallade moloker, fanns på plats i området, men som ni ser i på bilden var det sopor runt hela behållarna, troligen för att det var stopp i nedkastet. Det finns alltså problem med sophämtning även här. Om det beror på vinter, kyla, väglag eller något annat vet jag förstås inte.
Om man tar en titt på avfallet som semesterfirarna har ställt utanför molokerna, ser man också att det är en hel del som faktiskt inte borde kastas där, utan som är förpackningar och hör hemma på en återvinningsstation. Det är inte helt lätt för människor att veta hur man ska göra rätt. Hos oss på SRV återvinning har vi en devis som just lyder ”Det ska vara lätt att göra rätt”, men det är lättare sagt än gjort. Om avfallsutredningens förslag att kommunerna ska få ansvar för insamling även av förpackningar går igenom, kommer i alla fall möjligheten att förverkliga den devisen att bli större.
Häromdagen läste jag i en tidning att en ny undersökning visar att intresset för miljöfrågor minskar kraftigt i hela världen.  Intresset för miljöfrågor är nere på den lägsta nivån på 20 år. Någon teori om orsakerna till det minskade intresset lämnas inte i undersökningen, men oavsett vad det beror på så är det en tråkig utveckling. Jag hoppas trenden bryts och att intresset ökar igen.
Mitt intresse för miljöfrågor har i alla fall inte minskat och nästa vecka är jag tillbaka på kontoret igen för att jobba med avfalls- och återvinningsfrågor som är en del i det viktiga miljöarbetet.

/Robert Falck

Inga kommentarer: