fredag 25 januari 2013

Miljöbilar, köttskatt och matsvinn


2011 släppte Sverige ut 61,4 miljoner ton växthusgaser. Jämfört med 2010 är det en minskning på sex procent och jämfört med 1990 en minskning på 16 procent. En av anledningarna till minskningen är att antalet miljöbilar ökar. Ungefär en halv miljon miljöbilar finns det i Sverige idag.

Svenska folkets bilåkande har förändrats de senaste åren. Vi kör mindre och i bränslesnålare bilar vilket nu visar sig i en minskning i drivmedelsförsäljningen.  Jag läste häromdagen om en nyproducerad fyrhjulsdriven SUV med elhybridmotor på 350 hk som enbart drar 0,21 liter diesel per mil.  Och idag hittade jag en artikel i Miljöaktuellt om en bil som drivs av luft. Lufthybrid-systemet är en teknik som över 100 ingenjörer i två års tid arbetat med att utveckla. Luftbilen kan i stadstrafik köra 75 procent av tiden på luft, vilket leder till en 80-procentig minskning av bensinförbrukningen. Det är en otrolig utveckling. Tittar man på alla de stora bilproducenterna så har alla en tydlig ambition och målsättning att minska sina bilmodellers förbrukning av fossila bränslen.

Något som kan kännas lite tråkigt i sammanhanget är att antalet sålda gasdrivna bilar inte ökar i lika stor utsträckning som andra miljöbilar. Detta är i och för sig förståeligt då tillgången till att tanka biogas varit och fortfarande är dålig i större delen av landet. Utbudet på biogasbilar är också något begränsat. Konsumenterna vågar helt enkelt inte köpa gasdrivna bilar just nu. Det här är ju extra tråkigt eftersom biogas är det mest miljövänliga drivmedlet som finns och ett drivmedel som vi själva kan producera i Sverige – med vårt eget matavfall.

Positivt är dock att produktionen av biogas nu ökar i takt med att folk blir mer medvetna om att vi kan förädla matavfallet till detta miljövänliga drivmedel.

Biogas består till 97 procent av metan. De resterande tre procenten är koldioxid och luft. Biogasen ingår i det naturliga kretsloppet eftersom den produceras av bl a matavfall. Så när gasen förbränns i bilens motor ger den inget nettotillskott av koldioxid till atmosfären. 
Jag hoppas verkligen att fler konsumenter kan se fördelarna med att ha en gasdriven bil i framtiden nu när biogasproduktionen tar bättre fart i Sverige.

Det talades om köttskatt tidigare i veckan. Svensk köttproduktion är en av världens mest klimatvänliga, vi har oftast en naturlig djurhållning som håller det svenska landskapet öppet och produktionen ger ytterst liten klimatpåverkan sett ur ett europeiskt perspektiv. Man borde därför snarare ge uppmuntring till köttproducenter som driver klimatsmarta gårdar och som tar bättre hand om djuren – inte bestraffa dem höjda skatter.

I Jordbruksverkets rapport där man bl a tog upp frågan om köttskatt så fanns en annan intressant frågeställning som bara försvann, nämligen frågan om matsvinnet. Runt 30 procent av all mat som produceras slängs. Vi européer kastar nästan 180 kg mat per person årligen. Med tanke på att varje ton bortkastad mat motsvarar ca 4,2 ton koldioxid blir matsvinnet snabbt en mycket viktigare fråga än en eventuell skattehöjning på kött.

Om vi konsumenter också har en tydlig ambition och målsättning att öka vår miljömedvetenhet så kan inget stoppa oss. Det är vi som bestämmer. Om vi som miljömedvetna konsumenter tar vårt ansvar och samlar in det matavfall som uppstår kan det sedan förädlas till biogas. Tillgången på svensk biogas ökar vilket i sin tur ökar efterfrågan på biogasdrivna miljöbilar. Så har vi satt igång vad som närmast kan liknas vid en miljöns perpetuum mobile!

Om vårt gemensamma mål är att få Sveriges fordonsflotta fossilfri år 2030 kommer vi att fixa det – ingenting är omöjligt!

Inga kommentarer: