fredag 7 december 2012

Sopig snöskottning sinkade sophämtning

Gör som Reture - skotta fram till och runt sopkärlen!

Veckans snackis är givetvis snöovädret som har ställt till med både det ena och andra. Vardagen har inte varit sig lik alls, men i skrivande stund har ändå det mesta stabiliserats. Under framför allt onsdagen var det mycket svårt, för vissa stört omöjligt, att ta sig till jobbet. Busstrafiken stod mer eller mindre still, medan pendeltågsavgångarna var mer än glesa. Under torsdagsförmiddagen förbättrades situationen allteftersom, och i dag fredag tycker jag det verkar som att SL fått lite grepp om situationen.
 
Sophämtningen är en annan samhällsfunktion som har stått mer eller mindre still ett par dagar, inte bara i SRVs ägarkommuner utan i hela regionen. Bilarna har haft stora problem att ta sig fram på de igensnöade vägarna och dessutom har sopkärl och -skåp varit svåra att ens få syn på under snömassorna. Vi ber våra kunder om överseende med kraftiga förseningar och i vissa fall helt inställda sophämtningar denna vecka. I vissa områden har snöröjningen inte riktigt hängt med, vilket innebär att vi inte är helt och hållet i fatt än. Detta är ingen krissituation för oss, utan något som vi bör och ska klara av, om än med kraftiga förseningar och stora uppoffringar från vår personals sida. Vi kommer att köra ikapp under den kommande veckan.

Den här veckan fortsatte min praktikperiod ute i produktionen. Förra veckan bloggade jag ju om min praktik i vågstationen på Sofielunds återvinningsanläggning. I tisdags var det dags att istället ge mig ut på vägarna, och först ut var en förmiddag i en lastväxlare med SRVs duktiga chaufför Pelle Palm vid ratten. Vi gav oss iväg i arla morgonstund och Pelle berättade att vi allra först skulle göra ett stopp på IKEA för att hämta en burk där. Burk? Pelle märkte säkert att jag såg något frågande ut innan polletten damp ner – vi skulle alltså dit och hämta en container! 
Efter ett antal containerkörningar var det dags för mig att tacka Pelle, för nu var det dags att byta till en trefacksbil – denna gång med vår kunnige Oscar Flores vid ratten.  Eftermiddagens uppgift var att tömma förpackningskärl i soprum i Botkyrka och Huddinge. Jag hjälpte till att rulla ut kärlen med förpackningar ur soprummen och även med att tömma ner dessa i bilen.

Även om det värsta ovädret ännu inte hunnit in över området på tisdagen var det förbaskat halt på vägarna. Jag vill verkligen ge en eloge till såväl Pelle som Oscar för deras skicklighet som chaufförer. Inte en enda gång var jag orolig för att vi skulle hamna i diket och då måste jag ändå framhålla att det vid flera tillfällen uppstod situationer som krävde en hel del trixande för att vi över huvud taget skulle kunna ta oss fram med bilarna. Tack till dig Pelle! Och tack till dig Oscar! Både för att jag fick följa med er under arbetsdagen i tisdags och för det fina arbete ni utför!
Jag säger som jag sagt förut: våra chaufförer jobbar i alla väder och gör alltid det bästa för att hämta kundernas sopor på utsatt tid, men ibland är vädergudarna starkare än chaufförernas vilja. Jag avslutar veckans rader med att hylla alla vardagshjältar som våra anställda faktiskt är! Stort tack till er alla!

/Robert
PS. Jag skulle egentligen åkt fler bilar även på onsdagen, men eftersom alla våra bilar stod still och för att jag dessutom blev förkyld har jag fått skjuta upp den fortsatta praktiken.  Jag återkommer om detta i januari.

Inga kommentarer: