fredag 30 november 2012

Årets återvinningsanläggning 2012




Vi vann! SRV återvinnings förbehandlingsanläggning för biogas har blivit utsedd till Årets Återvinningsanläggning på den stora Återvinningsgalan som gick av stapeln i går. Tävlingen anordnades för fjärde året i rad av Recycling & Miljöteknik och under galan fanns 23 nominerade i olika klasser. SRVs medarbetare Peder Doverborg, chef för affärsområdet Återvinna och Åsa B. Rensvik, utvecklingsingenjör biologisk behandling, var på plats på danspalatset Nalen i Stockholm för att ta emot det prestigefyllda priset.
Vi är förstås mycket glada och stolta. Vi vann i konkurrens med flera andra viktiga och intressanta anläggningar, bland annat Kretsloppsparken i Sundsvall. Trots allt är jag inte helt förvånad att vi vann - vår anläggning är den första och modernaste i sitt slag i hela Stockholmsregionen.  Stort grattis till oss själva och ett särskilt tack och grattis till alla som varit inblandade i och jobbar med anläggningen!

Från det ena till det andra. Förra veckan fick jag tillfälle att komma ut i en helt annan verklighet än den som min vardag mestadels brukar bestå av – d.v.s. massor av möten. Under en halvdag praktiserade jag på vågstationen ute på Sofielunds återvinningsanläggning. En mycket intressant och lärorik erfarenhet.
Vågstationen är en funktion av central betydelse för oss på SRV. Att allt fungerar här är viktigt av flera skäl. Alla fordon som kommer till oss för att lämna avfall vägs in när de kommer och vägs ut när de lämnar anläggningen. Mellanskillnaden motsvarar mängden lämnat avfall och den siffran ligger till grund för faktureringen.  Sen för vi naturligtvis statistik över allt avfall som kommer till Sofielund. Visste ni att vi tar emot cirka 350 000 ton avfall här varje år?

Det är också till personalen i vågstationen som avfallet deklareras, dvs. de som kommer med avfallet ska uppge avfallsslag. Även den uppgiften ligger till grund för fakturan som skickas. För oss varierar kostnaden för bearbetning, förädling m.m. beroende på avfallslag och därför måste också prissättningen anpassas.
Och visst fungerar det!  Personalen i vågstationen gör ett fantastiskt jobb. Deras kunnighet, noggrannhet och sociala förmåga har stor del i det oerhört fina betyg som vi fått från våra kunder.   Förra årets NKI-undersökning visade att hela 94 procent av de tillfrågade kunderna ansåg att bemötandet från personalen i vågstationen är professionellt. Jag passar på att tacka Gunilla och Anna i vågen för väl utfört arbete och för att jag fick sitta med och lära mig mer om hur ni jobbar.

/Robert

Inga kommentarer: