fredag 14 december 2012

Miljövidrig hantering av farligt avfall


Vi måste alla värna om vår gemensamma natur
 
Allt fler företag och privatpersoner eldar själva upp sitt miljöfarliga avfall, rapporterar tidningen Miljöaktuellt. Enligt miljöåklagare Christer Jarlås, som utreder de brott som anmälts, beror agerandet på att man försöker undvika den kostnad som en miljömässigt riktig hantering av avfallet skulle innebära. De som ertappas skyller ofta på att de inte visste att det inte var tillåtet, men Christer Jarlås menar att det nog är ganska allmänt känt hur avfall ska hanteras.
Det är en skrämmande utveckling som Christer Jarlås beskriver. Enligt min mening finns det ingen som helst ursäkt för den som låter den egna ekonomiska vinningen få företräde framför ansvarsfull avfallshantering. Vet de som gör så här att vi i vårt samhälle har valt att investera enorma belopp i olika tekniker för att ta hand om det miljöfarliga avfallet? Och varför har vi gjort detta? Jo, naturligtvis för att garantera att inga farliga ämnen läcker ut till våra ekosystem. Man kan fråga sig hur de här personerna kan göra sig så fullständigt blinda för de allvarliga konsekvenserna deras eget handlande får för djur, natur och i förlängningen naturligtvis oss själva.

Julen är inte riktigt här ännu men det är likväl hög tid att börja planera för julens godsaker. I min familj väljer vi ett traditionellt julbord och det är minsann jag själv som står för merparten av anrättningarna.  Tillredningen av Janssons frestelse överlämnar jag däremot alltid med varm hand till min hustru - jag har inte riktigt det tålamod som krävs för att få till de tändstickssmala potatisstavarna.
Att vi ska äta mer grönsaker är jag helt på det klara med. Både ur hälsosynpunkt som ur miljöhänseende är grönt att föredra framför en i huvudsak köttbaserad kost. Dessvärre är grönsaker ofta en bristvara på det traditionella julbordet och så även på mitt. Det blir tyvärr inte så mycket mer än rödkål och potatis. Några kvisttomater får gärna lysa upp med sin röda färg, men i övrigt är det mer av de animala produkterna i olika former som gäller hos oss.

I Östergötland, där jag växte upp, är det vanligt att servera bruna bönor till julen - en tradition som jag inte tagit med mig hit upp till Stockholm. Och tur är nog det, för den övriga familjen är inte bönfrälst som jag. Fast å andra sidan skulle det ju då bli något att lägga i det bruna matavfallskärlet, som annars inte får sig så värst mycket till livs. Vi slänger inte särskilt mycket mat i min familj och den som kan sin avfallstrappa vet ju att det är det allra bästa.  Jag bor numera i Sundbyberg och där är matavfallsinsamling obligatorisk. Den insamlade maten återvinns och blir till biogas och biogödsel, precis som sker här i SRVs Södertörnskommuner.
Förresten, när jag nu är inne på temat matavfall kan jag avslöja att inget av de tips på olika medel att hälla i matavfallskärlet, till exempel ättika, för att förebygga eller bli av med fluglarver har hjälpt det minsta. Men jag vet hur man råder bot på eländet. Först och främst: fyll inte påsen till mer än max 3/4 och se till att vika ihop den noggrannt innan du lägger den i kärlet. I övrigt finns det enligt min mening bara ett sätt att hålla krypen borta: Håll ditt kärl rent och snyggt– diska ur det med vatten och vanligt diskmedel då och då så söker sig de små parvlarna till bättre utfodringsställen!

Den här årstiden är förstås larver inget problem alls, nu är det snarare fastfrusna papperspåsar som kan ställa till det. Se till att låta matavfallet rinna av ordentligt innan du lägger det i papperspåsen. Skulle påsen trots allt vara fuktig kan du, om det är minusgrader, låta den ligga ute någon timma eller så innan du lägger den i kärlet. Fler tips får du i SRVs utmärkta Sorteringsguide och på vår hemsida.

Trevlig helg!
/Robert

Inga kommentarer: