torsdag 20 december 2012

♪ ♫ Jag drömmer om en vit jul ♪ ♫ ….tror jag…




Fastän det bara är december så har vintern redan gjort sig påtagligt kännbar. Jag satt och funderade lite hur det varit de senaste åren. Inte bara jag utan folk i allmänhet har ju en tendens att glömma det som upplevts som jobbigt, och det är nog gott och väl. Men för mig som jobbar på ett avfallsbolag är det mer eller mindre ett måste att ha lite extra koll på vädret. Vad beträffar den följande lilla historiska väderåterblicken kan jag i ärlighetens namn också säga att det ju är alldeles utmärkt att statistiken på SMHI:s hemsida finns att tillgå.
Enligt SMHI hade vi den 15 december förra året barmark i större delen av Stockholmsregionen. Fyra dagar senare låg ett snötäcke på 1-10 cm, men redan den 27 december hade vi barmark igen. Det var först framemot slutet av januari 2012 som snön kom för att stanna, för att slutligen smälta bort i början av mars. Förra vintern var alltså ganska mild och snöfattig, vilket bidrog till att det i alla fall på ett sätt var relativt lätt att vara SRVs vd då.

Tittar vi istället på vintersäsongerna 2010/2011 och 2009/2010 så ser snöläget helt annorlunda ut. Båda vintrarna bjöd på mer snö och lägre temperaturer. Vi fick snö tidigt och stundtals låg snötäcket över halvmetertjockt. Vi fick sannerligen de vita jular som somliga så gärna sjunger om. Hur klarade då samhället att sköta de samhällsviktiga verksamheterna, som t ex transporter, under de snörika åren? Ja, det kommer väl inte som någon större nyhet – periodvis inte så bra!
För att transporterna ska fungera måste vi naturligtvis ha en effektiv snöröjning. Funkar inte den kommer andra viktiga samhällsfunktioner, som mer eller mindre samtliga är transportberoende, inte att kunna genomföras som tänkt. För egen del kan jag säga att vi på grund av stora brister vad beträffar snöröjningen de senaste veckorna haft mycket svårt att sköta vårt huvuduppdrag, d.v.s. att hämta sopor i våra ägarkommuner.

Vissa kunder har fått vänta oacceptabelt långa tider på att få sina sopkärl tömda och jag kan inte annat än att beklaga detta. Vi gör verkligen vårt bästa för att komma ikapp, men det är inte helt lätt. Ni som bor på adresser där plogarna hunnit röja undan det mesta kanske tycker att det är konstigt att vi ”skyller” våra förseningar på snöröjningen. Men hinder i form av t ex snövallar, moddiga gator och insnöade sopkärl ger en dominoeffekt. Kommer vi inte fram på ett ställe, lär det märkas på ett annat! Hjälp din sophämtare genom att skotta och sanda runt och fram till ditt kärl. Så hoppas jag att kommunernas snöröjare gör sitt för att fixa resten.
Förra veckan skrev jag om mitt grönsaksfattiga julbord, vilket har fått vissa av mina anställda att reagera. De tycker att jag borde gå i bräschen för att äta klimatsmart även under julen. Jag fick mig faktiskt en tankeställare, men efter lite funderande kom jag på att sillsalladen ju faktiskt innehåller rödbetor. Dessutom brukar jag även plussa på med en ren rödbetssallad. Så helt fel ute är jag väl inte, eller....…?

Jag tar nu ett litet uppehåll i bloggandet. Men tro nu inte att jag ska gå helt sysslolös för det, det blir faktiskt ingen extraledighet alls för min del mellan helgerna. Däremot kommer jag att ta semester vecka två. Men jag återkommer naturligtvis med lite reflektioner här efter nyår. Till dess återstår bara för mig att önska alla mina läsare en riktigt god jul och ett gott nytt år!

/Robert

3 kommentarer:

Arvid S sa...

Hej. Istället för att sitta här och blogga borde du se till att organisationen under dig fungerar som den ska.
Tyvärr har jag den senaste tiden fått uppleva att den inte gör det på alltför nära håll.
Jag är rätt övertygad om att "sopgubbarna" gör sitt bästa. Så även de som sitter och svarar på kundmottagningen. Men organisationen däremellan.

Från min sida, som kund som nyligen tagit till sig sortera hemma begreppet, lämnar den mycket övrigt att önska.
Självklara enkla saker åsidosätts, arbetet mellan avdelningarna spärras av vattentäta skott får jag en känsla av, registrering av kundfakta verkar skötas av en praktikant och som kund känns det som att jag bara är något nödvändigt ont för intäkternas förvärvande som man egentligen inte behöver bry sig om.

Jag vill egentligen inte tro att det är som en granne till mig uttryckte det.
"Dom sk-ter totalt i vad du tycker."
Men på något vis börjar jag få känslan av att det är så.
För er och för min egen skull hoppas jag att han har fel.

Vill du ha en utförligare beskrivning att verkligheten bakom de negativa omdömena ovan går det bra att kontakta mig via länken som kommentaren kommer ifrån.
Det går också bra att svara här naturligtvis.

Trots det

En god jul och ett gott nytt år till dig och dina anställda

A.S

Kristine sa...

Håller med att vädret är jobbigt ibland men vi bor ju här året om. Kanske ni behöver hantera det ändå? Hitta nya sätt än att skylla på att det snöar för mycket? Ge ut extra kärl? Ha en central man själv kan få dumpa i om ni nu inte klarar av ert jobb? Hushållssopor är en miljöangelägenhet ur fler aspekter. Vi kan inte lämna soporna inne och ute kommer skatorna på en gång och festar... Tråkigt då att sitta med skottade vägar och överfyllda kärl utan möjlighet att få prata med någon hos er. :-( Tråkigt!

Robert Falck sa...

Hej Arvid och Kristine.

Självklart har jag förståelse för att ni är upprörda över att era sopor inte är hämtade (om de fortfarande inte är det).

Dock vill jag först och främst säga att det naturligtvis inte är som en granne till Arvid antytt att vi på SRV skiter i kunderna. Det finns absolut ingen sannig i det, även om ni kanske kan känna det så när era sopor inte blir hämtade.

Under de allra flesta dagar om året fungerar sophämtningen helt utan problem, men det rikliga snövädret de senaste veckorna har vållat stora problem för oss och alla andra avfallsföretag. Det är liknande problem i de andra kommunerna i Stockholm.

Till största delen beror det på dåligt snöröjda vägar som gör att det blir förseningar. Sopbilarna kör helt enkelt fast. En del kunder, precis som du Kristine, skriver att deras vägar är skottade men att soporna ändå inte har hämtats, men det beror på att det har blivit förseningar av att det finns andra områden som inte är skottade.

För att komma ikapp har vi hyrt in extra bilar och vi har kört även på lördagar och söndagar. Under måndagar-fredagar kör vi året om även om det är röda dagar, som till exempel juldagen.

Vi har även kontakt med Huddinge kommun om snöröjningen av olika gator.

Jag kan inte annat än be om ursäkt för att era sopor inte är hämtade, men jag kan garantera att vi har satt in alla resurer vi kan.

Robert Falck, vd SRV återvinning