fredag 5 oktober 2012

Avfallsmängderna ökar tyvärr



Enligt en av Naturvårdsverket nyligen publicerad rapport ökar avfallsmängderna i hela Europa. Även i Sverige ökar avfallsmängderna, vilket man inte kan annat än beklaga. De svenska hushållens totala mängd avfall under år 2010, borträknat farligt avfall, var 3,7 miljoner ton.  Jag inser naturligtvis att de ökade avfallsmängderna beror på att vi konsumerar allt mer. Allt tal om ett hållbart samhälle är just inget annat än ord om vi inte får till stånd livsstilsförändringar och att vi återfår kunskapen om hur vi hushåller med våra gemensamma resurser.

På SRV satsar vi sen ett par år tillbaks extra mycket på att få de yngre generationerna att börja tänka till kring de här frågorna. Vi har till exempel en utbildning för grundskolans årskurs 3-5, där vi lägger stort fokus på att prata om hur det här med konsumtion och avfall hänger ihop och om hur vi alla kan dra vårt strå till stacken. En bättre värld kräver att vi alla gör en kraftsamling för att minska sopberget.
Men tänk om alla i Sverige även kunde ta hand om de sopor som ändå uppstår på ett förnuftigt sätt! Av alla sopor som hushållen i Sverige slängde under 2010 vara det bara 24 procent som gick till materialåtervinning. Det innebär att större delen av det slängda gick till förbränning. Vi pratar här om ansenliga mängder återvinningsbart material som istället för att gå tillbaka till industrin för att bli till nya produkter istället bränns upp. Det är ett slöseri!

I min yrkesroll som vd i ett stort företag inom avfallsbranschen gör jag vad jag kan för att påverka utvecklingen i en positiv riktning. Jag träffar och utbyter tankar och erfarenheter med kollegor i branschen och andra samhällsaktörer samt debatterar och skriver inlägg i de här frågorna. På SRV arbetar vi ju också ständigt för att utveckla våra tjänster, för att få till stånd en miljömässigt riktig hantering av avfallet och för att erbjuda kundanpassade tjänster.

Jag har i veckan besökt Eskilstuna kommuns återvinningsbolag Eskilstuna Energi och Miljö AB (EEM). Eftersom de fick utmärkelsen Årets Återvinningskommun i Sverige 2011 blev jag nyfiken på hur de sköter sin avfallshantering. Eskilstuna har även av tidningen Miljöaktuellt blivit utnämnd till Sveriges bästa miljökommun 2012. Enligt Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, är kommunens system för avfallshantering ett av flera motiv till de fina utmärkelserna. Jag fick nu lite i efterhand tillfälle att säga grattis. Alla i Eskilstuna har all anledning att känna sig stolta!

                             

Det fanns alltså goda skäl till att jag begav mig västerut för att lära mig mer om hur Eskilstuna löser avfallshanteringen. Under mitt besök fick jag bland annat en förevisning i hur återvinningssystemet Optibag fungerar. EEM har som första avfallsföretag i EU infört optisk färgsortering av så många som sex fraktioner. I praktiken innebär det att hushållsavfallet samlas i olikfärgade påsar, en färg för varje fraktion, som när de är fulla kastas i en och samma tunna. Efter hämtning kör sopbilen till återvinningsanläggningen, där påsarna sorteras maskinellt med hjälp av optisk läsare. En sorteringsarm knuffar varje påse i rätt riktning, d.v.s. till rätt container. Systemet ser vid första anblick ut att fungera smidigt. Vem vet, kanske detta kan vara någonting för oss i framtiden?
Innan det ens är någon vits att fundera på någon sådan förändring återstår att se hur det går med avfallsutredningens förslag om ansvarsförhållandet vad beträffar hämtning av det avfall som i dag omfattas av producentansvaret. Förslaget som riksdagen har att ta ställning till är att kommunerna tar över ansvaret från Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI). Jag har skrivit mycket om detta i tidigare blogginlägg och i ett flertal debattinlägg. Se t ex:

Det hänger också på om vi kan få till en fastighetsnära insamling av det här avfallet, som ju i dag samlas in via återvinningsstationerna. Det säger sig självt att mängderna avfall som går till återvinning skulle bli avsevärt större med ett enklare insamlingssystem. I en nära framtid hoppas jag därför att även alla som bor i flerbostadshus kommer att kunna sortera sina förpackningar och tidningar i anslutning till den egna bostaden.

Det blev ett långt blogginlägg från mig i dag. Men jag har skrivit om viktiga frågor som jag hoppas att allt fler engagerar sig i. Jag avslutar mina rader med att önska alla en riktigt skön helg. Enligt SMHI finns det stora chanser att få se solen titta fram.

/Robert

Inga kommentarer: