fredag 10 augusti 2012

Avfallsutredningen verkar välja rätt väg


Nu är jag tillbaks på jobbet igen och har noterat att även de flesta av mina kollegor finns på plats. Att ta en rejäl sammanhängande semester är härligt och nödvändigt, men att livet nu återgår till vardag känns faktiskt riktigt bra.

Vad beträffar vädret har den här sommaren lämnat mycket övrigt att önska. Själv fick jag i alla fall uppleva en semestervecka med sol och värme i Alanya i Turkiet, men då var dagstemperaturerna å andra sidan närmast outhärdliga. Jag fick, som jag skrev i mitt senaste blogginlägg, stanna på hotellrummet mest hela dagarna för att istället ge mig ut på nattliga äventyr – inte fy skam det heller! Läs mer här.

Till alla er som har stannat i Sverige hela semestern kan jag bara säga – ja, vad ska jag säga? Ledsamt? Tråkigt? Beklagar? Nej, ni har helt säkert njutit av ledigheten trots regn och rusk. Jag hoppas det. Semstern är ju en tid för återhämtning och det finns naturligtvis många sätt att koppla av och njuta av lediga dagar förutom att ligga och pressa på en strand någonstans i solen (som tyvärr har lyst med sin frånvaro).

En del av er kanske har sett att lokaltidningarna rapporterat om tråkigheterna som pågått på några av våra återvinningscentraler under våren. I juni uppdagades det att flera anställda under en tid ägnat sig åt stölder av material som har lämnats in där. Det har handlat om metallskrot, vitvaror, möbler och andra produkter som bedömts som lätta att sälja vidare.

De inblandade medarbetarna valde med anledning av upptäckten av stöldhärvan att lämna SRV med omedelbar verkan. Stölderna polisanmäldes så fort vi fick kännedom om det som skett. Det avfall vi tar emot, både det som lämnas på återvinningscentraler och sådant som vi hämtar hos kund, tillhör företaget. Det är inte tillåtet för medarbetare att ta inlämnat material – det räknas som stöld. Våra kunder måste känna sig trygga med att det de har lämnat till oss tas om hand av oss och inte hamnar i andra händer. Det är självklart bra med återbruk, men då ska kunderna själva välja det innan de lämnar materialet till oss. Det finns flera andra skäl till att inlämnat material inte ska tas utanför företaget, men det viktigaste är det jag nämnt här.

Från en tråkig nyhet till en mer positiv. Jag har tidigare skrivit en hel del om den statliga översynen av avfallsområdet som pågår just nu. Översynen handlar bland annat om ansvarsförhållandet vad beträffar insamling och omhändertagande av hushållens avfall. Min personliga åsikt är väl vid det här laget inte helt obekant för den som följt mina blogginlägg. Dagens insamlingssystem, med dubbelt ansvarsförhållande, är ineffektivt och otidsenligt. Jag menar vidare att det befintliga välfungerande insamlingssystem som vi redan har i direkt anslutning till våra bostäder skulle kunna anpassas för att även omfatta insamlingen av förpackningar och tidningar. Varför ska vi behöva gå till en återvinningsstation med det återvinningsbara materialet?

Ja, inom några år kanske min vision har förverkligats, för glädjande nog har tydligen regeringens avfallsutredare Lars Ekecrantz tagit till sig av de åsikter som jag och många av mina kollegor i branschen framfört. Enligt rapporter i olika medier kommer Ekecrants, när han lämnar sin slutrapport den 3 september, att föreslå att kommunerna tar över ansvaret för allt dagligt hushållsavfall. Han anser, liksom jag, att sopsorteringen skulle bli tydligare och mer effektiv med en huvudman, istället för två, som i dagens insamlingssystem.

Nu kommer det ta lite tid innan förslaget blir verklighet, men det känns ändå som att mycket redan är vunnet. Vi ser fram emot att så småningom ta över insamlingen av det avfall som nu Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) ansvarar för. För självklart kommer våra ägarkommuner även fortsättningsvis att ge oss på SRV det hedervärda uppdraget att sköta avfallshanteringen på Södertörn.

/Robert

Inga kommentarer: