fredag 20 juli 2012

Jag hämtade sopor i Turkiet!



Jag kan inte hålla mig! Jag skrev förra veckan att jag skulle göra ett uppehåll i bloggskrivandet, men håll i solhatten, här kommer senaste nytt från mig!

Min första semestervecka avnjöts i den turkiska sommarhettans Alanya. Dagstemperaturer på runt 40°C gav mig anledning att hålla mig på hotellrummet dagtid för att istället ge mig ut på stan efter solens nedgång. Alanyas utbud för den som är på jakt efter lite nattsudd är synnerligen rikt, men att hänga i barer är inte riktigt min grej. Nej, jag spanade efter något annat, något som skulle kunna falla mer inom ramen för mina egna intresseområden.

Jag behövde inte leta länge. Det visade sig att i man i staden Alanya hämtar sopor nattetid – kanske bland annat för att slippa utföra detta tunga arbete under dygnets allra hetaste timmar. Vilken glädje för mig att jag snabbt lyckades bli vän med en av stadens renhållningsarbetare – Özek. Och glädjen blev än större när jag efter att jag berättat vad jag pysslar med till vardags fick en inbjudan att följa med honom på en hämtningsrunda.

Det som slog mig under min midnattstur i sopbilen i Özeks sällskap var hur stort antalet fraktioner man sorterar i, faktiskt lika många som vi har här hemma. Ibland förleds man att tro att vi i Sverige är de enda som kan det här med sopsortering. Vi ligger otvivelaktigt långt framme internationellt sett, men det betyder inte att vi är ensamma om att arbeta systematiskt med de här frågorna. Och vad jag än må ha trott innan jag gav mig ut på mitt nattliga äventyr kom snabbt på skam när jag såg Özeks stora engagemang för sitt arbete.





Som ni ser på bilderna var både jag och Özek klädda i våra ”vanliga” kläder. Özek bar en ”skyddsväst”, men det var också allt jag såg av skyddande utrustning. Det var just här, inom området arbetsmiljö, som jag upplevde de allra största skillnaderna mot hur vi jobbar i Sverige. Tunga lyft och överlag mycket manuellt arbete hör till det dagliga, eller snarare nattliga, värvet för renhållningsarbetare på ett helt annat sätt än för oss här hemma. 

Hur som helst, att få vara med och hämta sopor i Turkiet var en spännande och lärorik upplevelse för mig. Det var ett fint tillfälle att få en inblick i en annan kulturs vardagsbestyr, som trots allt i mångt och mycket liknar våra egna. Tack Özek!

/Robert

Inga kommentarer: