tisdag 10 juli 2012

Glad sommar!


Vi har sannerligen haft att göra under halvåret som gått! Branden ute på Sofielund i början av februari ställde till det för oss, men med gemensamma krafter kunde verksamheten fortsätta mer eller mindre som vanligt. Jag kan konstatera att våra värdeord ”Proffsigt, Enkelt, Tillsammans” fungerar just som de var avsedda, såväl till vardags som när det smäller till ordentligt! Och att jag jag jobbar i en organisation med hållbarhet som ledmotiv, i mer än en bemärkelse, blev jag än mer varse i samband med denna ledsamma händelse.

Som bekant såg vår senaste stolthet dagens ljus den 19 maj. Invigningen av SRVs förbehandlingsanläggning för matavfall ute på Sofielund blev ett fantastiskt lyckat startskott för en ny era för SRV.  Vi har tagit hand om matavfall redan tidigare, men inte i den skala som vi nu planerar för. Tidigare komposterade vi merparten av matresterna - nu ska det istället bli klimatneutralt fordonsbränsle, biogas, av maten som kastas!

Att det råder stor brist på biogas är ingen nyhet. Det är just nu full fart på matavfallsleveranserna. Äntligen kommer vi att kunna bidra till att tillgodose behovet av biogas i Stockholmsregionen! Vi håller på med en del finjusteringar, men i det stora hela fungerar allt som det ska.

Nu kommer jag att ta ett litet uppehåll från mina skrivövningar här på bloggen och bara koppla av och äta gott! Själv är jag ganska dålig på att samla in matavfall då jag brukar äta upp allt som ligger på tallriken. Det är ju trots allt det bästa, för såväl miljön som för min egen  plånbok.

En riktigt skön och avkopplande sommar önskar jag nu alla er som läser min blogg så ses vi senare i sommar efter alla semestrar!

/Robert

Inga kommentarer: