fredag 9 augusti 2013

Hemkomposterare inte bra sorterare

Den här veckan har jag börjat jobba efter fyra veckors ledighet. Men jag kan inte säga att det blev 4 veckors hel ledighet. Första semesterveckan var jag i och för sig på Sicilien och då kopplade jag av ganska bra med sol, bad och god mat även om det blev många jobbsamtal på telefonen.  När jag kom hem blev det dock jobb nästan varje dag . Det var allt från avtalsskrivningar, bygglovsdiskussioner och samtal med journalister.

Trots lite jobb på dagarna har jag haft det skönt. När man är ledig finns det tid för eftertanke och reflektion som man inte tar sig lika mycket tid till mitt under "terminen". Något jag har funderat på är bland annat de uppgifter jag har fått om hur våra kunder sorterar sina sopor.

Ibland blir man överraskad när man inser att saker inte är som man tror. Den här gången var det ingen positiv överraskning. Jag har kanske inte har varit helt övertygad, men jag har i alla fall velat tro att våra så kallade komposteringskunder är bra på att sortera sitt avfall, men nu visar det sig att det inte riktigt är så.

En komposteringskund är en villakund som har valt att kompostera sitt matavfall i en varmkompost som godkänns av kommunen. De kunderna får, precis som de kunder som sorterar sitt matavfall i en brun tunna, den lägsta avfallstaxan. Utöver det får då också en så kallad komposteringsrabatt på 294 kronor per år.

Vi genomför ibland så kallade plockanalyser av avfall för att se hur hushållens avfallshantering ser ut. Detta gör vi för att se vilka eventuella förändringar och förbättringar det kan finnas behov av, till exempel genom att ge mer information eller ändra på saker i våra tjänster. Nyligen gjordes en plockanalys i Haninge bland kunder som har valt hemkompostering.

Matavfall i soppåsen istället för i komposten
Analysen visar att de som har valt att sortera ut sitt matavfall i en hemkompost hade lika mycket matavfall i sina sopkärl som de som inte sorterar alls! Man brukar säga att matavfallet utgör ca 40 procent av en familjs avfall. I plockanalysen visar det sig att hemkomposterarnas sopkärl består av 37 procent matavfall, vilket skulle betyda att de inte överhuvudtaget komposterar.

De hade dessutom fler förpackningar i sitt vanliga sopkärl än de som inte hemkomposterar. Det är också trist, men det mest graverande är ändå att de som säger att de hemkomposterar och får rabatt för det istället slänger sitt matavfall i den vanliga soptunnan.  Det här var den tredje plockanalysen vi har gjort och alla visar tyvärr på samma resultat.

Varför är det så här då? Ja, om detta kan jag i det här läget förstås bara gissa. Jag vill inte tro att det finns de som har valt hemkompostering för att få rabatt och sedan struntar i att kompostera. Det måste finnas andra anledningar. Kanske är det så att en del har valt hemkompostering för länge sedan och att saker och ting har ändrat sig och att de med tiden har valt bort hemkompostering, men glömt att meddela det till oss och därför har kvar sin rabatt.

Alternativ till hemkompost - sortera i brunt kärl
Vi vet, genom enkäter som vi nyligen har gjort, att de kunder som har valt att sortera sitt matavfall i bruna kärl, har gjort det främst för att göra en god sak för miljön, eftersom matavfallet blir till biogas som är ett klimatneutralt fordonsbränsle. Att de får den längsta avfallstaxan var också en bidragande orsak till deras val, men miljöinsatsen vägde tyngre.

 Jag är övertygad om att det finns många hemkomposterare som lägger ned mycket tid på att sortera både sitt matavfall och sina andra sopor som till exempel förpackningar, men de senaste undersökningar visar alltså tyvärr att det är alltför många som inte gör det.

För de hemkomposterare som har tröttnat på att kompostera hemma, men ändå vill göra en bra sak för miljön går det ju numera utmärkt att väja att sortera ut sitt matavfall i det bruna matavfallskärlet.  Här på hemsidan finns all information och möjlighet att anmäla sitt intresse.

/Robert

Inga kommentarer: