söndag 30 juni 2013

Avfall på tapeten i Almedalen

Imorgon åker jag till Visby och Almedalsveckan för elfte året i rad. När jag besökte Almedalsveckan första gången 2003 hade de inte ens börjat föra statistik över antalet seminarier och besökare. Det började man med 2007 och då var besökarantalet 5000 och antalet seminarier 110. Det har hänt en del sedan dess! Antalet seminarier ökar varje år och i år är det 2266 seminarier anmälda, vilket är en ökning med 20 procent jämfört med förra året. Och besökarantalet i år beräknas till 20 000 personer! För att inte tala om alla journalister som är på plats. För tio år sedan var det 110 journalister anmälda och förra året var det 700.

Flest seminarier finns i år inom områdena Vård och omsorg och Klimat och miljö. Det betyder att det finns flera hundra seminarier som har koppling till det som vi på SRV återvinning jobbar med. Avfall, återvinning och biogas finns med i många seminarier under huvudområdet Klimat och miljö. Jag kommer förstås inte att ha möjlighet att besöka alla och därför är det bra att flera kollegor ur ledningsgruppen och flera styrelseledamöter också är på plats under veckan.

Men att vara på Almedalsveckan innebär inte bara att besöka seminarier. Det handlar mycket om kontaktskapande. Jag vet redan nu att jag kommer att träffa många intressanta personer under veckan.  En del möten är inbokade och andra bokas på plats. Sedan tidigare år vet jag att det i Almedalen finns möjlighet att på ett enklare sätt träffa personer som jag annars försökt etablera kontakt med under lång tid utan att lyckas, mycket för att både de och jag själv har så välfyllda kalendrar.

Almedalsveckan ger goda möjligheter att träffa politiker och opinionsbildare för att påverka dem i frågor som är viktiga för vår verksamhet och för det vi jobbar för, nämligen miljön. Mina åsikter kring avfallsutredningen har jag ventilerat på många ställen som till exempel här i bloggen på twitter och i många debattartiklar i flera medier. Här får jag dessutom möjlighet att träffa politiker personligen och delge dem mina synpunkter.

Jag återkommer under veckan på twitter med reflektioner från Almedalen.

Vi hörs!/ Robert

Inga kommentarer: