torsdag 1 mars 2012

Avfallshantering i Björnrike och huvudkontor på Sofielund

Den här veckan bloggar jag från Björnrike där jag är på sportlov. Jag ägnar mig i första hand åt avkoppling, umgänge med familjen och förstås skidåkning på längden och tvären. Men jag måste erkänna att det ändå finns en del tankar på SRV och avfallshantering… Jag har inte heller kunna låta bli att reflektera en del kring avfallshanteringen här i Björnrike.

Jag befinner mig i Härjedalens kommun och här har de nyligen invigt två nya återvinningscentraler och till dessa har man från årsskiftet också infört passerkort. Jag har inte haft anledning att besöka återvinningscentralerna, men igår när jag var och handlade mat såg jag något annat nytt.  I butiken fanns ett sorteringsskåp som jag inte har sett här tidigare. I skåpen kunde man lämna småelektronik, batterier, glödlampor och korta lysrör. Jag gick in på min iPad och fick via kommunens hemsida veta  att de har ställt ut de här sorteringsskåpen på prov på ett antal platser i kommunen.

Innan jag tog sportlov hade vi en workshop i ledningsgruppen om ett framtida gemensamt kontor på Sofielund. Planerna på ett nytt huvudkontor har funnits i flera år, bland annat för att hyreskontraket på det nuvarande kontoret gå ut om ett par år. Redan sedan tidigare har frågan om att lokalisera kontoret just till Sofielund varit uppe. I och med branden på Sofielund har frågan aktualiserats ytterligare och arbetet behöver komma igång på allvar. Kontakter är därför tagna med Huge.
En stor anläggning som täcker verksamhetens alla behov är förstås inget som tas fram på en kafferast, men ledningsgruppens ambition är att vi inom ett par år ska ha en ny gemensam SRV-anläggning för både huvudkontor och alla produktionsenheter på Sofielund. Vi kommer givetvis att fortlöpande informera om vad som händer i frågan.

På måndag är jag tillbaka på kontoret och då finns det en hel del att ta tag i efter en veckas semester.
Trevlig helg!
 
Robert

Inga kommentarer: