fredag 4 maj 2012

Enkel sopsortering



Utanför tittar vårsolen blygt fram. Äntligen har den fått några dagar på sig att väcka naturen till liv igen. Valborgshelgen var härligt solig och varm, men nu är de nordliga vindarna tillbaks och väderexperterna varnar för fortsatt vinterkyla i stora delar av landet.

På tal om Valborg så läste jag i tidningen att valborgsfirandet blev stökigare än vanligt i Stockholm, vilket sannolikt hänger ihop med det fina vädret. Jag kan också konstatera att vädret var som klippt och skuret för grillfester. Under veckan som gått har jag varit ute och promenerat för att räkna in steg till SRVs stegtävling. Under promenaderna har jag även kunnat räkna in ett stort antal begagnade och övergivna engångsgrillar. Trist att se dem stå där och skräpa ner naturen. Hur svårt är det att göra sig av med sina sopor på rätt sätt? Engångsgrillar ska sorteras som grovavfall och lämnas på närmaste återvinningscentral Returen.

Stegtävlingen har inneburit ett uppsving vad beträffar motionsvanorna bland personalen här på SRV. Och jag hoppas att vi alla fortsätter att röra på påkarna även efter det att tävlingen är över, för vi mår som vi alla vet bättre av att röra på oss.  Med stegtävlingen gör vi även gott för andra, då varje steg innebär ett litet bidrag som ska komma utsatta barn till godo genom Rädda Barnens globala projekt EveryOne.

EveryOne

I dagens Aftonbladet hittar ni min senaste debattartikel, den här gången med rubriken ”Gör det enklare för folk att sortera sina sopor ”.  Regeringen tillsatte förra året en särskild utredare för att göra en översyn av avfallsområdet. Uppdraget ska redovisas senast i september i år. Mitt inlägg i Aftonbladet är ett försök att påverka avfallsutredningen i ”rätt riktning”. Läs gärna debattartikeln. Jag kommer även att återkomma i den här frågan i nästa veckas blogginlägg.  

Debattartikel Aftonbladet

/Robert


 

Inga kommentarer: