onsdag 16 maj 2012

Rusning på ÅVC

I förra veckans blogginlägg skrev jag under rubriken ”Det ska vara lätt att göra rätt” om hur dagens system för insamling av avfall skulle kunna förbättras. Det dubbla ansvarsförhållandet är enligt min mening ineffektivt.

Jag har under veckan fått en kommentar från en läsare som håller med mig i sak – det ska vara enkelt att både sortera och lämna sopor. Kommentaren handlar mer specifikt om ett besök på en av våra återvinningscentraler söndagen den 13 maj, då servicen upplevdes som bristfällig.

Jag håller med dig; det är verkligen full fart på våra återvinningscentraler just i maj. Under maj passar många av oss på att rensa där hemma, städa trädgården m.m. och naturligtvis genererar allt detta massor av grovavfall och därför många vändor till återvinningscentralen. Just under helgerna är det av förklarliga skäl fler besök än under veckans övriga dagar, och till och från kan situationen under dagen te sig smått kaotisk.

Våra återvinningscentraler ska alltid vara bemannade med minst två personer. Jag har talat med ansvarig för ÅVC som bekräftar att så var fallet på den aktuella återvinningscentralen i söndags. Under vissa tider skulle det kunna vara befogat med personalförstärkning, men samtidigt vill jag framhålla att vi har att göra en avvägning av vad som är bäst för kunden i ett större perspektiv.  Driften av återvinningscentralerna finansieras av avfallstaxan. Vi vill hålla taxan så låg som möjligt, vilket innebär att vi måste se till effektiviteten och kan av den här anledningen inte låta topparna i besöksstatistiken avgöra antalet anställda.

Det bästa man som kund kan göra är att undvika de värsta rusningstiderna. Just nu pratar vi om att eventuellt utvidga öppettiderna på återvinningscentralerna, eftersom det skulle kunna vara ett sätt att sprida besöken och härigenom underlätta för kunderna. Ett annat sätt att underlätta är att förbättra skyltningen. Under juni månad kommer vi att göra en översyn av skyltningen på alla SRVs återvinningscentraler och nya skyltar kommer att finnas på plats under året.

Jag tackar för synpunkterna som jag fått och vill även tillägga att vi alltid är tacksamma för förbättringsförslag. Passar även på att påminna om öppettiderna på återvinningscentralerna nu i helgen.

Helgöppet ÅVC

Jag önskar alla en riktigt härlig helg!

/Robert

Inga kommentarer: