lördag 7 juli 2012

 Visby, lördagen den 7 juli 2012

Intressanta möten i Visby

Almedalsveckan börjar nu gå mot sitt slut. Det har varit en mycket intressant och intensiv vecka, kantad av seminarier och möten både för mig och för kollegorna från SRV som varit här i Visby. Det är väldigt positivt att miljöfrågorna i allmänhet men avfallsfrågorna i synnerhet har behandlats på så många seminarier och debatter. Ett hållbart samhälle kräver en hållbar och rationell avfallshantering.

Seminarierna, partiledarnas tal, debatten i traditionella media och sociala medier har varit mycket spännande och givande. Men för mig har de personliga mötena under veckan gett ännu mer.

I torsdags träffade jag Ronnie Gräsman som arbetat 30 år med oss på SRV. Ronnie är gotlänning och för fem-sex år sedan flyttade han hem till Gotland. Idag jobbar och trivs han på Ragnsells som har hand om avfallshanteringen på hela Gotland. Precis som vi på SRV arbetar Ragnsells med att öka den fastighetsnära insamlingen av fler fraktioner. Jag fick köra en tunna med Ronnie och imponerades av ”mini sopbilen” som används för att kunna komma fram bland Visbys smala gränder.

Ronnie hälsar och önskar alla de gamla kollegorna och de av oss på SRV som inte var med på hans tid en fin sommar!




Under veckan har jag också träffat politiker, ledarskribenter och journalister för att berätta om hur vi på SRV bidrar till att skapa en ännu bättre och mer miljövänlig avfallshantering. Det har också varit intressanta och bra möten. Jag är framförallt glad över att de politiker jag träffat, oavsett partitillhörighet, har insett behovet av att utveckla Sveriges avfallhantering. Förhoppningsvis kommer det innebära att avfallsutredningen i september föreslår ett sammanhållet insamlingssystem för allt hushållsavfall (också det som FTI idag samlar in) och att regeringen lämnar ett förslag om införande till sommaren nästa år.

Det verkar som att många åkte hem från Almedalen igår för det är lite lungnare här idag. Jag kommer dock att vara kvar i Visby till söndag.

/Robert 

Inga kommentarer: