fredag 27 januari 2012

Hållbar utveckling i vardagen
Avfallstrappan i SRVs tappning

Jag läste i tidningen i förra veckan att många lärare tycker att det är svårt att undervisa i hållbar utveckling. Skolornas uppdrag att bidra till den hållbara utvecklingen är tydligt formulerat i olika styrdokument, men lärarna uppfattar ämnesområdet som abstrakt och att det är konfliktfyllt och utan givna svar. En av lärarna som uttalar sig i artikeln påpekar mycket riktigt att hållbar utveckling handlar om hur vi lever och hur vi använder våra resurser. Det allra bästa är enligt min mening att knyta an till det som vi alla kan göra i vardagen. Med ganska enkla medel kan vi alla göra skillnad, så en bra start är att faktiskt bli medveten om just det.

Frågor om livsstil och konsumtion är centrala för diskussionen om hållbar utveckling. Att låta eleverna göra sina egna enkla livscykelanalyser över olika produkters miljöpåverkan från vaggan till graven är ett sätt att lära dem hur vi påverkar vår miljö genom exempelvis vårt eget köpbeteende. Begreppet ekologiskt fotavtryck är ett annat pedagogiskt verktyg som mäter resursförbrukning och avfallsproduktion för en individ eller ett land. Förbrukningen/fotavtrycket anges i landyta, dvs. den yta som krävs för att naturen skall kunna förnya dessa resurser. Världsnaturfonden WWF har en fotavtryckskalkylator för privatpersoner, skolor och elever på sin hemsida. Med hjälp av kalkylatorn kan man testa och synliggöra hur förändringar av den egna skolans rutiner kan minska skolans ekologiska fotavtryck:

Fotavtryckskalkylator

När det kommer till materialåtervinning är kretsloppssymbolen användbar. Vi använder den ju själva i vår logga, där den står för just återvinning. Vi använder den också när vi är ute och pratar om återvinning i skolorna. Ett lätt sätt att beskriva hur material kan användas om och om igen är att ”ta en tur” genom kretsloppet. Eleverna är oftast bekanta med begreppet då de redan i de lägre årskurserna pratat om till exempel vattnets kretslopp.

Jag tycker själv att EUs avfallstrappa är ett bra hjälpmedel när vi pratar avfall. Trappan består av fem steg där målet är att stanna så högt upp i trappan som möjligt:
  •  Minimera - förhindra att avfall uppstår
  • Återanvända
  • Återvinna
  • Energiutvinna
  • Deponera
Läs mer om avfallstrappan på SRVs hemsida:


/Robert

Inga kommentarer: