fredag 25 januari 2013

Miljöbilar, köttskatt och matsvinn


2011 släppte Sverige ut 61,4 miljoner ton växthusgaser. Jämfört med 2010 är det en minskning på sex procent och jämfört med 1990 en minskning på 16 procent. En av anledningarna till minskningen är att antalet miljöbilar ökar. Ungefär en halv miljon miljöbilar finns det i Sverige idag.

Svenska folkets bilåkande har förändrats de senaste åren. Vi kör mindre och i bränslesnålare bilar vilket nu visar sig i en minskning i drivmedelsförsäljningen.  Jag läste häromdagen om en nyproducerad fyrhjulsdriven SUV med elhybridmotor på 350 hk som enbart drar 0,21 liter diesel per mil.  Och idag hittade jag en artikel i Miljöaktuellt om en bil som drivs av luft. Lufthybrid-systemet är en teknik som över 100 ingenjörer i två års tid arbetat med att utveckla. Luftbilen kan i stadstrafik köra 75 procent av tiden på luft, vilket leder till en 80-procentig minskning av bensinförbrukningen. Det är en otrolig utveckling. Tittar man på alla de stora bilproducenterna så har alla en tydlig ambition och målsättning att minska sina bilmodellers förbrukning av fossila bränslen.

Något som kan kännas lite tråkigt i sammanhanget är att antalet sålda gasdrivna bilar inte ökar i lika stor utsträckning som andra miljöbilar. Detta är i och för sig förståeligt då tillgången till att tanka biogas varit och fortfarande är dålig i större delen av landet. Utbudet på biogasbilar är också något begränsat. Konsumenterna vågar helt enkelt inte köpa gasdrivna bilar just nu. Det här är ju extra tråkigt eftersom biogas är det mest miljövänliga drivmedlet som finns och ett drivmedel som vi själva kan producera i Sverige – med vårt eget matavfall.

Positivt är dock att produktionen av biogas nu ökar i takt med att folk blir mer medvetna om att vi kan förädla matavfallet till detta miljövänliga drivmedel.

Biogas består till 97 procent av metan. De resterande tre procenten är koldioxid och luft. Biogasen ingår i det naturliga kretsloppet eftersom den produceras av bl a matavfall. Så när gasen förbränns i bilens motor ger den inget nettotillskott av koldioxid till atmosfären. 
Jag hoppas verkligen att fler konsumenter kan se fördelarna med att ha en gasdriven bil i framtiden nu när biogasproduktionen tar bättre fart i Sverige.

Det talades om köttskatt tidigare i veckan. Svensk köttproduktion är en av världens mest klimatvänliga, vi har oftast en naturlig djurhållning som håller det svenska landskapet öppet och produktionen ger ytterst liten klimatpåverkan sett ur ett europeiskt perspektiv. Man borde därför snarare ge uppmuntring till köttproducenter som driver klimatsmarta gårdar och som tar bättre hand om djuren – inte bestraffa dem höjda skatter.

I Jordbruksverkets rapport där man bl a tog upp frågan om köttskatt så fanns en annan intressant frågeställning som bara försvann, nämligen frågan om matsvinnet. Runt 30 procent av all mat som produceras slängs. Vi européer kastar nästan 180 kg mat per person årligen. Med tanke på att varje ton bortkastad mat motsvarar ca 4,2 ton koldioxid blir matsvinnet snabbt en mycket viktigare fråga än en eventuell skattehöjning på kött.

Om vi konsumenter också har en tydlig ambition och målsättning att öka vår miljömedvetenhet så kan inget stoppa oss. Det är vi som bestämmer. Om vi som miljömedvetna konsumenter tar vårt ansvar och samlar in det matavfall som uppstår kan det sedan förädlas till biogas. Tillgången på svensk biogas ökar vilket i sin tur ökar efterfrågan på biogasdrivna miljöbilar. Så har vi satt igång vad som närmast kan liknas vid en miljöns perpetuum mobile!

Om vårt gemensamma mål är att få Sveriges fordonsflotta fossilfri år 2030 kommer vi att fixa det – ingenting är omöjligt!

fredag 18 januari 2013

Isig väg håller i sig























Gatorna var mer eller mindre renplogade och sophämtningen i  fas. Den härliga känslan av harmoni och välbefinnande som hänger ihop med vetskapen om väl utfört jobb hade så sakteliga börjat sprida sig på SRV. Då slog ännu ett rikligt snöväder till! Återigen har vi den senaste veckan ställts inför det högst beklaga faktum att vi inte riktigt räckt till överallt.
Den här gången är det inte i allra första hand snödrivorna som ställer till det, utan temperaturväxlingar som ger upphov till isbildning. Våra sopbilar har på grund av hala vägar haft svårt att ta sig fram på ett antal ställen och som jag skrivit tidigare, en försenad sopbil ger så gott som alltid rejäla dominoeffekter. Kom ihåg att skotta och sanda framför och runt era sopkärl och gärna även en bit ut på gatan. Ni underlättar då för er sophämtare och hämtningsrundan blir förhoppningsvis smidig hela turen ut.

På tisdag kl 12 i nästa vecka blir en tyst minut för att hedra minnet av alla arbetare som förolyckats i tjänsten. Initiativet kommer från renhållningsarbetaren Anders Olsson på miljöföretaget RenoNorden i Stockholm. Bakgrunden är olyckan på en återvinningsanläggning i Högdalen i måndags då en renhållningsarbetare omkom efter att ha blivit överkörd. Anders har nu startat upp en Facebook-grupp där han uppmanar alla medmänniskor att delta i den tysta minuten.

En tyst minut är ett fint sätt att hedra en medmänniska och även för att uppmärksamma en tragisk händelse som denna. Än viktigare är att arbetsmiljö- och säkerhetsfrågorna på våra arbetsplatser är förankrade i verkligheten och inte bara förekommer som ett antal policy-dokument.  Det är av yttersta vikt att alla som jobbar på ett företag utbildas i de här frågorna och att det man lärt sig följs, för att förebygga att olyckor inträffar av okunskap. För precis som Anders Olsson skriver, människor ska inte behöva riskera sina liv på jobbet.

I skrivande stund skiner solen vackert över all snö här i Huddinge, där ju SRV återvinnings kontor ligger.  Snön ställer sannerligen inte bara till det utan lyser ju även upp och skapar tillfällen till rekreation i form av till exempel skidåkning eller kanske en härlig vinterpromenad. De små kanske föredrar fullt ös i pulkabacken eller en tur på skridskobanan.  Förhoppningsvis håller solen i sig över helgen även om jag vet att det ska bli riktigt kallt.

/Robert

fredag 4 januari 2013

Gott nytt år med förbättringar i fokus


Gott Nytt År önskar jag er alla bloggläsare. Jag hoppas att ni har fått njuta av skinka, sill, köttbullar och prinskorvar och att ni har haft det riktigt skönt. Själv hade jag en fin jul- och nyårshelg med familjen, men en smolk i glädjebägaren har förstås varit de stora problem vi på SRV har brottats med när det gäller sophämtningen.

Det stora snöovädret
Problemen började den 5 december då det stora snöovädret kom över oss med stor kraft. Det var inget litet oväder och så här skrev SMHI dagen innan det bröt ut:

”Väderutveckling väntas som kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV.”

Att det blev svårt att hämta sopor då var nog ingen förvånad över och jag tror till och med att de allra flesta hade förståelse för det. Tyvärr har problemen dröjt kvar mycket längre än vad vi någonsin hade trott och det är förstås mycket olyckligt.


Problem på grund av dålig snöröjning
Det som först orsakade problemen var att snöröjningen var mycket undermålig på många platser på Södertörn. Snöröjningen var sämre än på många år. Vi har haft kontinuerlig i kontakt med kommunerna för att hitta lösningar på hur vi på bästa sätt ska komma fram på gatorna. Det var så dåligt snöröjt på sina håll att vi absolut inte kunde hämta sopor. Bilarna körde helt enkelt fast. En sopbil är en mångmiljoninvestering och eftersom vi ju har krav på oss från våra ägare att hålla nere soptaxan har vi inga sopbilar som står standby för att rycka ut när en annan kör fast.


Alla extraresurser insatta
Efter någon vecka med problem fick vi hyra in två bilar, en från Skåne och en från Södertälje, för att försöka köra ikapp det vi låg efter. Under julhelgen kom ytterligare ett kraftigt snöfall och problemen började om igen.

Våra sopåkare har kört alla veckans dagar för att hämta sopor och utöver vanliga lördagar och söndagar har våra sopbilar även varit ute julafton, juldagen, nyårsafton och nyårsdagen.  Trots det finns det kunder som har fått vänta alldeles för länge på hämtning av sina sopor. Det är verkligen beklagligt.



Lite förklaringar…
En del kunder undrar varför sopbilar verkar köra fast på ställen där andra bilar kan köra? De flesta som kör bil vet att när det är moddigt, spårigt och dåligt snöröjt gäller det att hålla en jämn fart och att om man tvingas sänka farten mycket eller måste stanna mitt i modden eller i djup snö, så är det svårt att komma loss igen. Sopbilarna måste ju stanna vid varje sopkärl och därför hamnar de i den här situationen hela tiden. Dessutom kan de inte alltid köra i de spår som redan finns i vägbanan. De kan behöva köra längre till höger för att nå kärlet med den automatiska arm som lyfter upp sopkärlen och tömmer dem i bilen.

Andra kunder undrar varför deras sophämtning är försenad även fast de har en fint plogad gata. Det beror på att det finns många andra gator som är helt oframkomliga eller svåra att ta sig fram på och då blir det förseningar även på andra platser.




I vissa fall försenas vi även av att kunderna inte har skottat runt sitt sopkärl, vilket är en förutsättning för att vi ska kunna tömma.  Det finns kunder som har ringt till oss och klagat på att vi inte tömt deras kärl. Vi har då påpekat att det inte har varit framkomligt till kärlet. Kunderna har varit påstridiga och sagt att vi har fel. I ett sådant fall fotograferade sopåkaren kärlet och ni ser ju själva på bilden längst upp i blogginlägget och bilden här ovanför hur det ser ut. Inte lätt att tömma soporna där…

Jag vill dock poängtera att de allra flesta kunder har jobbat hårt med att skotta så att vi kan komma fram. TACK för det!

Vi jobbar med förbättringar
Vi har fått in flera hundra klagomål under de senaste veckorna och det känns inte bra, men vi hämtar sopor hos 124 000 hushåll, varav ca 45 000 villor, och majoriteten av dessa har faktiskt fått sina sopor tömda som de ska, men vi kan självklart bli bättre.

Parallellt med att vi satt in alla extra resurser vi kan för att hinna ikapp med sophämtningen, jobbar vi med en utvärdering av läget och en plan på vad vi behöver göra för att klara den här typen av situation bättre i fortsättningen.

TACK till er alla
Jag vill tacka alla våra kunder, både hushåll och företag, för att ni är så tålmodiga. En del av er har varit mer drabbade än andra och i flera av de fallen förstår jag att tålamodet har brustit ibland.

Jag vill också rikta ett tack till alla medarbetare som inte bara har jobbat under vardagar som de brukar utan även under lördagar, söndagar och alla helgdagar i jul och nyår.

Nu hoppas vi på ett lagom vinterväder med stilla snöfall (om det ska snöa), några minusgrader och sol!

Trevlig helg
/Robert